Nu är vi på plats

Idag har vi varit i vårt hyrda hus en vecka och vi trivs väldigt bra. Det är så fint som vi önskade att det skulle vara.

Vi badar, äter och dricker och umgås med våra vänner som kom på besök, och har gästat oss i några dagar.

Maggan och Ingemar på besök. Nu har de lämnat oss för denna gång, Men vi ses lige längre fram i höst.

Några bilder från huset med våra vänner.

Här blir vi i drygt en vecka till. I nästa vecka planerar vi att ta husbilen och åka en bit inåt landet. Vi har fått tips om fina restauranger så vi tar en tripp med husbilen och övernattar i ett par dagar.

Här blir vi nu tills början av november. Vi kommer att åka med vår hyrbil på lite utflykter upp i bergen och i inlandet.Vi trivs och har det bra, hoppas ni gör det också….

Väl mött igen!

Högt över havet och frostnätter….

Ros från Viacamp 2023

Nu har vi kommit en bit på väg till huset som vi hyrt i Spanien. Vi körde från Rostock via Darmstadt till Eguisheim, där vi övernattade på en vingård (det var fullt på Stoffel).

Därefter fortsatte vi till Orgelet och vidare till Le-auy-velay, där vi stod i natt.Vi fortsätter genom Frankrike och kommer till Le-Mal-Ziev-Ville. När vi vaknar på morgonen är det vitt på marken. Vi tyckte det var kyligt inne i husbilen, vi har ju ingen värme på, men nu fick vi sätta på lite, för att tycka att det var skönt att gå upp.

Ännu har vi många mil genom Frankrike innan vi kommer till Spanien.Nästa stopp blev Albi nordost om Toulouse. Vi är som högst uppe på 1215 m över havet.

Nästa morgon beslutatade vi att köra över gränsen till Spanien, det är ca 31 mil. Vi åkte till Viacamp där har vi stått tidigare, en fin plats en bit in i Spanien. Vi körde genom ett tunnelsystem med ett flertal tunnlar innan vi kom ner till Viacamp.

Den här damen var klädd i rosa och var uppställd efter vägen. I nästa rondell stod hon där igen nu med en cykel som var klädd i rosa. Så fin…..

Vi körde genom franska landsbygden med många svartvita, bruna och fläckiga kor och får.En något suddig bild genom framrutan, fastän maken har tvättat den för min skull.

Dessa fina allér återkommer hela tiden. Vi har undrat vilket trädslag det är.

Vi är fortfarande högt upp, men nu bara på ca 600 möh.

Denna best poserade på en rastplats på hög höjd.

Så fint lagda och staplade ensilage med fin färg.

Här vare trångt och det var det på många ställen.

Nu har vi intagit ställplatsen hos Spätle Fritz. Många har de varit som ätit schnitzel här, men inte vi, så nu var det dags. Vi kom igår från Viacamp och installerade oss i går eftermiddag. I dag hade många åkt så vi var bara 2 husbilar kvar och nu är det fullbelagt.

I kväll skall vi för första gången äta här hos Fritz och hoppas kalvschnitzel är så god som de säger.

På söndag checkar vi in i huset som vi hyrt, det skall bli spännande att se om det motsvarar förväntningarna. Huset har ju egen pool med  utegrill och pergola, så förväntningarna är höga. Rapport kommer…….l

Väl mött till nästa gång!

Ny resa på gång….

Eftersom pandemin kom emellan vårt resande, så blev det en kortare resa hösten 2022 till Tyskland och Moseldalen tillsammans med vänner. Men nu tänker vi göra ytterligare en resa genom Europa och vidare ner till Spanien.

Efter vi kommit hem förra hösten så tillbringade vi julen och vintern i Sverige efter många övervintringar på sydligare breddgrader. Vi hyrde också en lägenhet i Estepona i februari , vi ville bryta av vintern och mörkret en månad, Men vi hade otur med vädret , det var kallt och regnigt, men det blev i alla fall ett avbrott i mörkret.

Sommaren tillbringade vi på resande fot, bl a besökte vi Norrland samt spelade golf och träffade vänner som vi inte hade sett på länge.

Så nu skall vi ut på rull igen. Som vanligt blir det Spanien genom Europa. Så nu blir det nya inlägg i min blogg, som jag hoppas många kommer att följa och kommentera.

Väl mött för nya äventyr!

Nu är vi snart hemma

Vi stannade ett par nätter i Middelharnis vid kanalen. En fin ställplats i västra Nederländerna.

Hit återkommer vi gärna.

Dagen därpå styrde vi kosan mot Obelink i Wintersvijk för lite inhandling till husbilen. Därefter var målet Oldesloe med en övernattning i Meppen. Vi bestämde att ta färjan på tisdag kväll från Kiel, eftersom den är bekvämade än den från Rostock.

I morgon åker vi upp till Kiel för att handla, övernattar på Citti’s ställplats och därefter färja på tisdag.

Till helgen är det halloween, och då har vi kommit hem.

Väl mött igen!

Vi lämnar Mosel för denna gång….

Nu har vi lämnat Mosel för denna gång, den är lika vacker och imponerande som alltid.

Nu har vi kommit till Belgien på vår väg hemåt. Vi tänkte åka längs kusten via Nederländerna och norra Tyskland.

Några flaskor fick följa med hem.

Vi lämnar dalen och åker norrut upp i bergen.Så fina höstfärger vet jag inte att jag sett hemma. Kanske det är andra sorters lövträd än de vi har hemma.Vilket träd…..Inflygning till Liege ovanför våra huvuden…..Detta måste vara en regeringsbyggnad av något slag, eller…..Så ser en pendelparkering ut i Liege.

Fina väggmålningar såg vi också i Liege.

Så här har vi kört hitintills. Lite kors och tvärs.

Nu rullar vi mot Moseldalen

Nu har vi kommit till Moseldalen, som denna gång var målet med vår tur.

Vi lämnade Sverige med färjan från Halmstad till Grenå. Den färjan har vi aldrig åkt tidigare.  Den tog ca 4,5 timma. Vi var framme i Grenå vid midnatt så vi parkerade på en grusplan och sov gott. Fortsatte dagen därpå till Flensburg för att handla.

Efter diverse inhandling på Cittypark så fortsatte vi mot Glückstadt för att sedan ta färjan över Elbe, till Bremenvörde där vi övernattade. Eftersom vi åkte på mindre vägar så slapp vi långtradarna, det var också helgdag på måndagen, så det underlättade körningen. Vi körde vidare till Cloppenburg och sedan ner till Hemer för att slutligen komma ner till dalen och Kobern-Gondorf.

Nu har vi kommit ner till dalen, tyvärr kunde vädret varit lite bättre.

Men vyerna kompenserade vädret, för det var väldigt vackert i hela dalen.Nu börjar vi känna igen oss.

Mosel ligger spegelblank. Idag skiner solen, och då passar vi på att lapa lite sol. Nu befinner vi oss i St. Aldegund och ligger här ett par dagar.

Tänk att bo däruppe..

Vi kör kors och tvärs över och längs Mosel. Många vinodlingar utefter sluttningarna.Vi fortsatte västerut mot Trier och stannade till i Schweich

Ovanstående  fåglar har vi inte sett tidigare. Vi fick reda på att de heter Nilgås, de spatserade tillsammans med svanarna runt husbilarna och åt gräs.Kaffepaus utefter vinodlingarna. Här hängde molnen utefter sluttningarna. Mellan molnen såg vi borgen uppe på sluttningen. Dessa svanar fanns i mångfald efter hela Mosel.

Nu har vi rullat ca en vecka utefter Mosel, och våra vänner har vänt kosan hemåt. Därefter har ytterligare vänner anslutit sig, på sin väg till värmen.

Själva stannar vi ytterligare några dagar, innan vi vänder norrut och hemåt.

Vi hoppas på bättre väder på vår väg norrut.

Nu är vi hemma igen

Ja, så var vi då hemma igen. Det har blivit dåligt med inlägg, tappade lusten efter allt som hänt, men nu försöker jag komma tillbaka igen. Inget allvarligt har hänt men lusten hade försvunnit. Men jag skall försöka sammanfatta resan hem från Spanien.

Det blev golf i Aguilas, jul och nyår firade vi på ställplatsen Anibal tillsammans med andra husbilar som också övervintrade i Spanien. På det nya året fortsatte vi till Casan (som vi sedan sålde) och träffade vänner.

Vi åkte också till Estepona och träffade kompisar, gjorde även utflykter både västerut och österut.

Efter försäljning av Casan drog vi norrut mot Holland och alla tulpaner. Där träffade vi flera av våra vänner som vi hade bestämt träff med.

Våren och sommaren har förflutet utan några större orosmoln. Sedan bestämde vi att vi skulle göra en tur till Moseldalen i höst tillsammans med vänner och så blev det.

Hoppas vi hörs i Moseldalen!

Genom ett kyligt Frankrike……..

Vi startade från vår fina plats intill sjön i Clérac, efter att maken köpt en baugette i boulangeriet runt hörnet, gott till frukosten.

Nu var siktet inställt på en ställplats i Tours, Idag regnar det inte men det är fortfarande kyligt. Människorna är klädda som hemma på vintern. Vi har inga sådana varma kläder, kängor och tjocka jackor med oss. Som tur är har vi regnkläder, tjocka tröjor och mössor i golfbagen.

Men det blommar efter vägarna och i rondellerna har tulpanerna blommat ut. Det har ju varit varmt här nere innan nordanvinden och kyligare luft kom in från väster. Magnolian blommar också samt alla dessa gula buskar efter vägen som lyser upp tillvaron.

Tur är det ju, att vi har dessa rapsfält att glädjas åt. Det är så starkt gult att det känns i ögonen.

Det finns ändå mycket att vila ögonen på, annars är ju de franska byarna väldigt gråa och färglösa. En kompis sa att ”det har nog ingen färgfabrik i Frankrike” eftersom alla hus är gråa och byggda i sten.

Infarten till staden Tours.

Här har vi nu stannat för natten, mitt i staden Rouen intill kanalen.  Här har cirkusen kommit till stan’…. en kamel och en lama såg vi på infarten. Kanske är de kvar i morgon också.

Den här bilden tog jag för ca 11 år sedan i Keuekenhof  utanför ingången…..

Hoppas få se dem i år igen.

Lapphandskar i luften…….

Nu har vi rullat färdigt för idag, och vi har stannat i Clérac  nordost om Bordeaux.

När vi vaknade i morse så regnade det och det kom vitt i luften, det var stora ”Lapphandskar” och det var 2 gr……

Detta väder är ju inget som vi väntat oss så här långt ner i Europa, inte minst i Spanien, för det var nästan lika kallt i Casan. Nu kan det bara bli varmare och vi tror att värmen kommer så småningom. Idag har vi kört genom franska byar och inte några stora vägar så därför blev det bara 25 mil idag.

Blommorna har slagit ut i rabatterna, men med denna kyla så stannar väl växtlighet.

Fina allér och ingen bebyggelse.

Alla dessa gula buskar som finns överallt, vet inte om det är samma buskar som vi ser nere på kusten.

Det växer överallt på stora fält och vid sidan om järnvägen.

Nu har vi hittat en fin ställplats i Clérac. En plats vid en liten sjö/damm med 5 platser. Vi var ensamma när vi kom och nu är vi fyra husbilar som gör sällskap i natt.

Är snart tillbaka igen…….

Genom franska byar…..

Nu har vi rullat en bit igen. Nu har vi tagit oss till Frankrike och stannat utanför Bayonne

Oj, vilken natt vi har haft…….inte sovit många timmar. Det har regnat småspik och haglat, stora som mindre golfbollar. Och då stod vi i San Sebastian

Vi kom iväg lite sent för att köra upp till Bordeaux, eftersom vi skulle handla på Mercadona det sista som vi ville ha med oss från Spanien, så det blev en lite kortare bit idag. Vi har lovat att bjuda på lite tapas när vi träffas i Nederländerna. Vi köpte också lite medicin med oss hem, eftersom det är billigare här än i Sverige.

Genom härliga franska byar utan rondeller.

Den här bilden fångade jag när vi körde över en bro, många fina målningar har vi sett.