Genom ett regnigt Europa

Magnolia

Efter övernattning i Blanes fortsätter vi färden mot norr. Magnolian blommor för fullt i många trädgårdar, den ena vackrare än den andra. Synd att den skräpar så mycket ner när den har blommat ut.

La Jonquera

Vi fortsätter mot La Jonquera och gränshandeln, där vi gör ett besök tillsammans med många andra.

Tre cyklister

Vi kör vidare mot Montpellier och ställplatsen Palavas Les Flots. Där möter vi Ann och Leif och det blir en cykeltur på ca 1,5 mil.Cykeltur i Corro

De hade en fin cykelbana längs med floden och in till city. Med kaffe och fika så blev det en fin tur i solskenet.

Fikapaus

Fikastopp efter halva sträckan.

Husvalv

Hus i vattnet

Långa soffan

Här sitter vi på ”Långa soffan”och tar igen oss efter en promenad längs hamnen. Nu har Laila och Lasse anslutet till sällskapet också.

Båthamnen

Det här liknar Nyhavn i Köpenhamn, mycket folk i rörelse och alla sitter ute på cafér och serveringar.

Kanalen i CorroPalavas-les-Flots, en fin ställplats längs ut vid kusten i utkanten av Montpellier.

I väntan på paraden

Vi har fått reda på att det är karneval i stan, så här har vi tagit plats på en uteservering för att invänta den.

Paraden kan börja

Ok, är ni färdiga……..då kan karnevalen börja…

Karneval Bi

Två herrar som är intresserade

Två intresserade män…….

Vindsurfare

Dags att fortsätta och nu har vi anlänt till Carro, väster om Marseille. Här är det blåsigt och då anländer surfarna.

Trampbåtar

Nu har vi vänt kylaren norrut mot Grand Canyon du Verdon. Här hyr vi båt för att åka och titta på Grand Canyon.

Verdon

Verdon, Gran Canion

Vattnet var så grönt och det var mycket vackert.

Verdon 3

vattenfall

Snöklädda toppar2

Efter båtturen skiljs vi från två av våra vänner, de fortsätter söderut mot Nice och Monaco medan vi viker av i Castellane och tar Route Napoléon. Vi körde den här vägen 2001 med husvagn på väg ner till Provance och franska Rivieran. Nu skulle vi köra den i motsatt riktning.

Flodfåra 2

Två av våra vänner gjorde oss sällskap norrut. Vi fick uppleva en krokig och mycket fin väg upp till Grenoble via Gap och Corps.

Flodfåra

Flygfoto

Ser nästan ut som ett flygfoto, men jag tog det genom bilfönstret. Vi var uppe på 1248 meter. Kyligt blev det också, temperaturen sjönk till 6 grader.

Napoleon

Här sitter han på sin häst Marengo, det fanns många statyer av Napoléon på vägen upp till Grenoble.

Bergsformationen

Här känns det som om man måste ducka för att komma under.

Lasses bil i hålet

Vi hoppas att vi inte får något möte, och det fick vi inte heller. Vi kryper fram i kurvorna med stup på flera hundra meter på högersidan.

Rapsfält

Lila träd

Röd husbil

Gula blommor

Färgglada krukor

HelikopterHär landar helikoptern efter att ha släppt av ett antal fallskärmshoppare.
Falmskärm

Övernattar i Gap, fortsatte mot Corps ett litet samhälle som vi kände igen. Platsen som vi stannade på för 15 år sedan, när vår nya Volvo brann. Vi åkte förbi restaurangen där vi åt i väntan på att bilen skulle bärgas (den har en stjärna i Guide Michelin) men det visste vi inte då, fast vi tyckte att det var en fin restaurang och att maten smakade utsökt gott.

Stannar i Ettlingen för övernattning och möts av Folkvagnar överallt, ser att här finns en Volkswagenfabrik, vad de tillverkar vet vi inte.

Fortsätter vår resa genom Tyskland och kommer till en ställplats i Baunatal vid en idrottsplats, där vi övernattar.

Vi startar vi 10-tiden nästa morgon och kör till en 10 i Top platz vid namn Wahlburg-Lippoldsburg och parkerar intill floden Weser

Färja

På väg till ställplatsen kommer vi till vägs ände, en liten färja med en frusen färjekarl ser oss. Han kommer och hämtar oss för att ta oss över floden Weser. En och en tar han oss över med sin linjefärja. Han berättar att linjen har funnits i 300 hundra år och färjan i 30 år.

Frankian2 på färja

Vi får vänta på vår tur….

Skärmavbild 2016-04-22 kl. 14.29.40

I dag kom vi till Bad Oldesloe NO om Hamburg och här stannar vi tills i morgon. Därefter drar vi österut mot Stralsund där vi skall spela golf i några dagar, tillsammans med medlemmar från vår golfklubb.

Färjan från Sassnitz är bokad nästa fredag 29/4 till Trelleborg och Sverige. Då skall vi åter trampa svensk mark efter 8 månader på rull i bobilen ADA.

Men först skall vi spela golf, skall bli så roligt att hålla i klubborna igen efter månader av uppehåll.

Tulpaner 3a

Jag hoppas det inte tar så lång tid tills nästa gång jag bloggar.

Vi har kört ca 250 mil sedan jag bloggade sist.

Vi hörs snart igen!

8 thoughts on “Genom ett regnigt Europa

1. Vilka otroligt fina bilder och vilken resa ni haft. Ska bli kul att träffas igen. :) Synd att ni inte fick med er lite mer värme…… för här är kallt nu.
    Kram och vi håller tummarna för en bra golfrunda.:)

2. Men wow vilka fantastiskt fina bilder du har lagt ut.:) Där skulle jag också vilja vara…på alla ställen :-). Kör försiktigt. Norrbotten Kram