En flygtur till Kuala Lumpur

Blåa ordideer 10

 

Ja, så skall vi röra på oss igen, denna gång flyger vi ner till Kuala Lumpur. För det första för att förnya vårt visum för det andra så valde vi KL för att det låg närmare och lite billigare. Nu tyckte vi inte att den var så olik de stora städer som vi
tidigare varit i, som t ex NY. Möjligtvis flera höghus och mera människor. En upplevelse rikare……
Färden började från Huay Yang med taxi till Thap Sake kl 24,00, därefter en väntan på buss i en timme. 

Busstation

Bussen startade kl 01,00 och var framme i Phuket kl 09,00 där väntade våra vänner med taxi som förde oss till Phatong. Där lämnade vi av våra stora väskor, för att bara behålla ett handbagage och en ryggsäck. Samma kväll tog vi taxi till flyget för att fortsätta till Kuala Lumpur, där var vi framme kl 23,30…….taxi igen till hotellet för att sova, nu var vi trötta. Jag kände också av en förkylning som jag skulle känna av dagen därpå.

Utsikt från hotellfönstret

Dagen därpå tog vi taxi till Thailändska ambassaden för att få vårt visum förlängt. De tog några timmar, men helt ok.

Tåg röda 2

Lokaltåget utanför hotellet

Detta är utsikten från vårt hotell Melia som låg mitt emot Berjaya Time Square.  Vi bestämde att ta en taxi till Pretona Towers, men hotellet hade inte fått vår biljettbokning till tornen. Därför valde vi att åka till TV-tornet i stället. Det är inte så stor skillnad på dem. Tornet är 451 meter och det räckte. 

Dansande tjej

TV-torn

Dansgrupp

Dansgrupp

Innan vi åkte upp till tornet så var det en dansuppvisning vid entreplanet som vi tittade på först.

Pretona towers

Så var vi då uppe i tornet, och vilken utsikt vi fick se. Tyvärr var det lite soldis och mulet så det blev inga bra bilder.

Utsikt från TV-tornet

Utsikt från TV-tornet

Där vi det bruna tornet till vänster bodde vi. Nästa dag låg jag kvar i sängen och maken fick åka och hämta passen själv. Jag låg hela den dagen med hosta, feber och snuva. Maken gick till Farmacia och köpte medicament så jag skulle kunna hänga med och uppleva KL.

Gågata i China Town

Gågata i China Town

Dagen därpå hankade jag mig fram och vi tog en ”Hop on Hop off” buss för att vi skulle få se lite av KL.

Blommor2

Massor av blommor

Inte så pigg, men maken gick på promenad på stan’. Bra att han kan klara sig själv, han är duktig på att ta sig fram via tunnelbana, buss och sina ben. Själv låg jag kvar i sängen och tittade på tennis från Australien Open, så det gick ingen nöd på mig………..men tråkigt att  inte kunde dela upplevelserna med maken. 

Sista dagen låg jag också i sängen, vi förlängde utcheckningen till eftermiddagen för att jag skulle kunna hämta lite krafter till flygningen upp till Phuket. Maken var ute på vift, bl a på varuhuset mittemot. Ett av de större varuhusen med en berg och dalbana inomhus. 

Stingrocka

Han åkte också till ett stort akvarium med alla de sorters fiskar. Här är det en stingrocka som är nyfiken.

Flygningen gick bra trots förkylningen, tillbaka till Phuket och våra vänner som mötte upp.

Nu stannar vi i några dagar, vilar och solar…….


Vit Orkedee

Nu skall vi ta det lugnt i några dagar………

6 thoughts on “En flygtur till Kuala Lumpur

  1. Usch så tråkigt att råka ut för förkylning, man orkar ju ingenting då. Du har i alla fall fått se lite :)
    Själva har vi haft tur och lyckats klara oss bra hitintills. Idag har vi testat Tagine men lyckades bränna den trots att vi kollade (tyckte vi) hela tiden, men det gick fort på slutet.Ska nog testa fler gånger. Krya på dig Kram

  2. Vilka upplevelser ni gör, det känns nästan otroligt, att ha så mycket tid och kunna utforska så mycket. Att inte må bra är väl ingen upplevelse, men ni har ju tid att ta igen det. Kram.

  3. Så synd att åka på en sådan förkylning precis då… Krya på dig! Jag trodde först ni varit på något leksaksmuseum då jag såg bilderna på trafiken. Ser ut som leksaksbilar. Och huga.. så där högt skulle jag inte klara att åka upp. Eiffeltornet fick besök av mig bara till andra våningen. Tordes aldrig gå fram till stängslet ens :-)

Kommentera

