Båtutflykt till Koh Tao

Vit Orkedee

Ja nu skall vi ut på tur igen. Denna gång först med taxi sedan med båt ut till ön Koh Tao. Vi träffade på ett par, Christina och Larry, som skulle till Koh Tao. Vi hade funderat på att åka ut till ön, men inte bestämt när. Så de frågade om vi ville följa med. Sagt och gjort. Vi åkte taxi till Chumphon, ca 17 mil söderut, därefter båt i ca 2 timmar. Det skulle sedan visa sig vara en underbar ö.

Kö till färjan

Efter att ha skumpat i ca 17 mil kom vi så slutligen till färjeläget. Där fick vi vänta ytterligare några timmar innan allt var klart.

Hotell Sensi Paradise Beach

Efter en båtfärd på ca 2 timmar, så kom vi då äntligen till hotellet och receptionen. Vi hade mailat ett antal ggr för att få ett rum, men det hade sett hopplöst ut. Vi trodde in i det sista att vi inte skulle kunna följa med Christina och Larry. Men så kom ett mail om att de hade fått en bungalow ledig, och vi tog tacksamt emot den bokningen.

Rummet i stugan

Bungalowen såg ut som en fjällstuga i Åre. Allt i trä, en fin altan och allt vad vi behövde för en billig peng.

Ekorre på tråd

Den här krabaten tillsammans med flera andra, sprang fram och tillbaka på ledningarna varje dag. Dessa ekorrar är mycket större än de som vi ser hemma, (vi tror att det var ekorrar).

Fågel på räcket

Den här fågeln satt varje morgon på räcket till restaurangen när vi åt frukost. De var alltid två och två. Undrar just vad det är för en fågel. Ingemar du vet väl vad detta är för en fågel?

Fiskar2

Bröd till fiskarna

Alla ville ha mat vid frukostbordet, här är det fiskar som fick mat. De slåss om en brödbit.

Torgny vid frukostbordet

Även vi ville ha frukost, här är det maken som tagit plats vid bordet. Han behöver inte matas, han hämtar sin mat själv.

Longtail vid restaurangen

Här ligger longtail båtarna utanför restaurangen och inväntar gäster. Efter frukosten åker de iväg till olika öar utanför Koh Tao.

Restaurangen sett från vattnet

Här åt vi vår frukost varje morgon.

Tina & Larry på moppe

Nu är det dags att se sig omkring på ön. Vi tog våra hyrda moppar och stack i väg. Vi kom så småningom till en underbar vik.

Paus på väg till stranden

Här blev det fotostopp. Här mötte vi flera andra som också stannat för att fota detta turkosa vatten.

Stranden på Freedom Beach

Så kom vi till stranden Freedom Beach. Krokigt, sandigt och brant  var det, men väl värt besöket. Tänker på Helena & Peter som har bloggen ”Freedomtravel” och som just nu befinner sig på Filippinerna. De har säkert lika fina stränder som vi har här. Ni kan läsa deras blogg här!

Utsikt från restaurangen

Här sitter vi uppe på restaurangen och äter med denna underbara utsikt.

Strand med buske

Freedom Beach

Stranden sett från andra hållet. Ett fåtal personer har hittat hit, en del svenskar. Det var inte lätt att ta sig ner, brant och jobbigt. När vi skulle upp från stranden så orkade inte moppen med oss två, den var för svag, eller så var det att vi var för tunga. Jag körde och maken gick, vilken man jag har…..

Stranden med hängande koraller

Här har de trätt koraller på ett snöre och hängt i alla träd, samt smyckat trädet med diverse prydnadssaker. Träden gav fin skugga under de hetaste timmarna. Denna strand besökte vi två gånger under de få dagar vi var på ön.

Longtail på stranden

Nu skall vi göra en utflykt igen. Den här båten skall ta oss runt ön. Så vi har bokat den en hel dag, och då kör den oss runt Koh Tao och upp till ön Koh Nang Yuan som ligger nordväst om Koh Tao.

Tai, vår kapten

De här är vår kapten för dagen. Tai är en duktig dykare och simmare. Vi som kommer från västkusten och har seglat (Christina och Larry har båt) kände oss hemtama när vi äntrade båten. Han var en duktig kapten som styrde båten fint och parerade vågorna. Han såg ut att njuta av tillvaron. Vi fick sedan veta att han var en duktig skeppare, mycket anlitad och med en stor erfarenhet från sjön. Han var anställd av Sensi Paradise Beach, sedan många år tillbaka.

Ulla snorklar2

Stopp för snorkling

En sak är ju säker, man måste snorkla när man är i dessa vatten. Dottern hade skickat med hela ”kittet” så nu var det bara att hoppa i. Hoppa i…. går väl bra…..men man skall ju upp också med en stege som är för låg……men Tai fick upp oss alla fyra helskinnade…..och roligt hade vi……

Röd longtail

Dessa longtail båtar är väldigt fint utsmyckade med band i alla dess färger och målade i alla regnbågens färger. Stora motorer (gamla bilmotorer) långa riggar och med en liten propeller…..

Djonker på redden

Här har vi gjort ytterligare en stopp för snorkling. Här hade många andra båtar också ankrat upp, bl a denna Djonker.

Strandremsa

Nu har vi kommit upp till norra Koh Tao och den ö som ligger strax utanför. Den här remsan ligger mellan ön  Koh Nang Yuan och den Japanska trädgården…….vi besökte aldrig den, det var så mycket folk så vi gick aldrig ut till den andra ön.

Tai med kompis

Här väntar Tai och hans kompisar på att vi skall komma tillbaka från vår strandpromenad och vårt barbesök.

Väntar på färjan tillbaka

En trevlig och fin utflykt i dagarna tre. Tiden går fort, och nu är vi tillbaka på fastlandet igen. Tack Christina och Larry för att vi fick följa med på er resa.

I nästa vecka packar vi väskorna, för att flyga till Malaysia och Kuala Lumpur.

Fötter2

Skönt att svalka fötterna i 30 gradigt vatten…...

Orkie2Vi hörs!

8 thoughts on “Båtutflykt till Koh Tao

1. Det är så roligt att se era fina bilder. Har själv varit på dessa platser för mååånga år sedan. Visst har det förändrats mycket, framför allt mycket mer folk och byggnader men fortfarande väldigt vackert.
    Njut vidare
    Kram

2. Härligt att vi får följa med på turen! Ni får sannerligen uppleva mycket utöver det vanliga i Thailand. Vilka fina minnen ni tar med er hem! Ha det fortsatt gott önskar vi! Kram!