Tågresa till Hua Hin

Blåa ordideer 10

Nu är maken frisk i örat igen, och hör väldigt bra.

Nu när jag läst några kommentarer förstår jag varför moppen gick så långsamt, det var ni bloggare som satt och åkte med……….

Julen gick nästan obemärkt förbi, bortsett från att vi var och åt julbord på julafton. Vi åt ett svenskt julbord med allt vad det innebär.

Julbordet är dukat

Jultallrik

Julbugg (obs! värmefläkten)

Vi hade bestämt med våra vänner i Hua Hin att åka och besöka dem och spela lite golf. Så vi bestämde att vi skulle ta tåget in till Hua Hin. Många avrådde oss eftersom risken fanns att man kunde få stå hela vägen. Resan skulle ta ca 2,5 timma. Men vi tyckte att det kunde vara en upplevelse. En del sa att….. har ni inte gjort det måste ni göra det en gång i alla fall. Sagt och gjort. Vi hade blivit upplysta om att tåget gick mellan 9,00 – 11,00….ingen kunde ge besked. Vi tog moppen och åkte ner vid 9-tiden.

Tågstationen i Huay Hyang

Nere på stationen står en handskriven skylt att tåget är försenat en timme, anländer 10,30 ok…..vi sätter oss vid en café intill stationen och tar en kaffe. Träffar några andra som också väntar.

Cykel/moppe parkering

Här bredvid dessa fina cyklar ställde vi också vår moped.

Ombord på tåget

Jajamensan, plats får vi även om vi inte får sitta bredvid varandra första milen. Men vad folk är påpälsade, mössor och täckjackor, det är som att vara på väg till fjällen. Efter några mil blir det ledigt bredvid mig och maken sätter sig. Nu börjar ruljansen…..

Glad försäljerska på tåget

Glad försäljerska på tåget

Försäljare springer hela tiden i mittgången och säljer mat i alla dess former. Thailändare äter jämt…..vet inte vad de åt. Mat som var paketerade i papper och frukter som vi aldrig har sett. Maten får vara för vår del.

Tågstation2

Vackra tågstationer

Vi ser många fina stationer efter vägen. Tåget stannar ca 10 ggr under färden. Alla fönster är nervevade och det är kors/tvärdrag genom hela vagnen, håret (det lilla jag har) Kors & Tvärs……….får jag inte huvudvärk efter detta, då skall jag vara glad…..

Kungens tågstation

Kungens vänthall

Äntligen är vi framme i Hua Hin. Där mötte våra vänner oss vid Kungens vänthall. Resan tog 2,5 timma och vi hade avverkat 13 mil och den kostade xxx kr…väl använda pengar.

Ett dopp i poolen är aldrig fel

Efter att ha ätit lunch vid en restaurang ute vid havet, var det dags att åka hem till våra vänner, och där väntade poolen. Efter dopp och drinkar var det dags för middag. Vi beställde hem mat som vi åt på altanen, med en temperatur på 25 gr.

Söt värdinna

Värdinnan serverar kallt vitt vin innan middagen.

Frukost

Frukost

Här avnjuter vi frukost innan det är dags att åka iväg till golfbanan. Här är det obligatoriskt med caddies. Så vi hade var sin caddies. Idag är det närmare 30 grader och alla caddies har klätt på sig som om det är minus grader. De har t o m fingervantar. Min caddie visade mig att hon hade långkallingar innanför långbyxorna och 3 långärmade tröjor innanför sin jacka. Jag blev svett bara jag tittade på henne. Men hon tyckte jag var för lite klädd.

Caddie

Caddie

Efter en svettig dag på golfbanan var det skönt att komma hem. Men dagen var inte slut med det. Nattmarknaden i Hua Hin är ju ett måste. Så det blev ett besök där också.

Hummer2

Här gratinerar man hummer, de liknar inte vår hummer. Vet inte var klorna är? Det var så mycket att se och shoppa, så kameran kom aldrig fram. Denna marknad var det ”klass” på, inte lik någon annan som vi besökt.

Dagen därpå tog vi en taxi de 13 milen hem till vår by. Trötta och belåtna med vår vistelse i Hua Hin. Tack Inger & Thomas för en trevlig vistelse i ert vackra hus. Vi ses på golfbanan i Sverige.

Bukett orkideer

Dessa orkidéer fick jag i en affär när vi var ute på lunch i Hua Hin. De stod i en stor tunna nerstuckna i en oasis. Stannade och beundrade blommorna, när expediten kommer ut och rycker upp 4 st stjälkar ur krukan och ger mig dem. De hade haft dem som dekoration när kungen var på besök i Hua Hin. 

Miranda 2

Tack för denna gång, vi hörs på det nya året!

Tills dess, sköt om Er!

19 thoughts on “Tågresa till Hua Hin

  1. Skönt att örat är ok igen.
    Kul tågresa ni gjorde. Oj det är måååånga år sedan jag var i Hua Hin, 1994, tror jag det var. Minns tågstationen och deras nattmarknad, som förmodligen har blivit större än på den tiden.
    Trevligt med golf, men såå mycket kläder caddisen hade! Blir varm bara av att läsa det, trots att vi endast har +2gr och sol.
    Gott slut och Gott Nytt År till er.
    Kram

    • Ja, vilken resa…..en trevlig upplevelse att få göra ngt som lokal borna gör och uppleva deras vardag. Alla thailändare åker gratis på tågen, därför så mycket folk.

      Gott slut på det gamla och gott nytt på det nya året!
      Kram

  2. Vackra stationer, och då inte bara kungens. En värmefläkt hade behövts på julafton även i ett hus i sverige. Tänk så mycket värme 12 personer + en massa tända ljus kan alstra. skönt att örat blivit bättre och att ni nu kan fira in det nya året.. ett antal timmar före oss. Gott nytt År! Kramar

    • Det var en trevlig upplevelse att få ta del av vardagen i Thailand också. Här är inte så varmt som när vi kom hit……nu är det bara ca 20 gr …..alltså perfekt tycker vi ……..

      Gott Nytt År till Er!

  3. Men va skönt att örat är ok igen:) Ha ha såklart vi bloggare hängde med där bak:))Förstår att julen går obemärkt förbi när man är i varmare trakter. Men än vill jag nog inte vara utan julen. Tåget ni åkte med såg väl inte ut som hemma…men ganska läckert ändå:) Härligt att dom har försäljning också på tåget. Såklart man ska göra en sån resa..som ni gjorde:) Nu vill jag önska er ett Gott Nytt År. Kram

  4. Härliga bilder och det ser så mysigt ut…..särskilt taket i tåget :) Det är sånt man minns. Ni ser ut att ha det oförskämt bra. I sommar ska jag intervjua dig utifall att jag får för mig att spendera några månader i Thailand. Gott Nytt År önskar jag er!

Kommentera

