Moppeutflykt

Orkie2Vi har träffat nya vänner här i Huay Yang som har hus och som bor här vintertid. Vi träffades av en slump på en restaurang när vi satt och åt. Vi satt och berättade för ett annat par var vi varit dessa veckor i Thailand. När de sedan skulle gå kom de fram och frågade om vi var Ulla & Torgny och körde husbil. De hade läst vår blogg….. och på den vägen är det. Nu erbjöd de sig att guida oss runt i omgivningarna. Vi bestämde först att träffas hos dem på en drink en kväll med efterföljande middag. Därefter bestämdes att vi skulle träffas hemma hos oss några dagar senare, för att gå igenom var och när vi skulle göra utflykten.

Nu har vi gjort utflykten tillsammans med Ingela och Bengt och den blev så bra, så att jag måste berätta lite om den. Vi har varit borta i två dagar med övernattning, kört på mopeder i 10 mil och sett mycket och haft så trevligt.

Starten på vår utflykt

Här startar vi kl 10,00 och nu bär det iväg söderut mot Ban Krut via Thap Sakae. Vi skall nu köra ca 5 mil, inte på motovägen utan på byvägar.

Ko vid vägen Den här damen fick vi köra från vägen så vi inte skulle köra på henne. Midsommarkrans i hornen.

Båt på land

Här har vi gjort en avstickare ner mot vattnet och en fiskeby, som fortfarande inte har berörts av turism.

Olssons före oss på moppen

Här kör makarna Olssons före oss, det är som att köra genom en djungel. Det är bara småvägar, många är nästan oframkomliga.

Olssons över vattnet Här kör vi över en väg där vattnet strömmar över, vet inte riktigt hur djupt det är. Vi måste först kliva av för att konstatera att det går att köra över. Det gick bra men lite otäckt.

Poliskuren

Det är många små vägar som korsas. Vet inte hur många gånger vi körde över järnvägen, fram och tillbaka minst 8-10 ggr. En poliskur som är byggd som en polismössa, dessa finns i varje distrikt.

Hus vid vattnet Hus som folk bor i, man tror att de skall rasa ner i vattnet.

Båt vid muren

Båtar finns överallt i dessa byar, fiske och kokosnötter är den största försörjningen.

Bensträckare

Nu var vi tvungna att kliva av cyklarna och göra en bensträckare. Nu hade vi kört ca 2 mil och behövde lyfta på bakarna.

Skorpion 2Väduren 2

Här åker vi förbi lyktstolpar som består av månadens alla stjärntecken. Lyckades fånga Skorpionen och Väduren. Jag skjuter iväg kort i flygande fläng, med kameran liggande på makens axel, så det kan bli vad som helst. Många är ju inte så bra, men man får en liten uppfattning om hur det kan se ut.

Tahp Sake

Här kör vi in till Thap Sakae’s huvudgata, gatan ser ut som en vilda western gata, med saloondörrar och balkong på andra våningen.

Rosa huset

Fina hus bland plåtskjulen.

Rosa ägg

Bananer, ägg, mango, papaya samt rosa ägg finns överallt längs vägarna. De rosa äggen är kokta, i fall någon vill ha det.

Bakelsedisken

De här konditoriet stannade vi och fikade på. Det var en färgsprakande disk med många godsaker. Sedan måste man ju ta sig en funderade, är det äkta färger eller har de lagt i något?

Apesinbakelse

Denna apelsinbakelse tog jag. Jag är inte så förtjust i bakverk, men måste ändå köpa en för att testa. Och den var god…..

Fika i Taph SakeVi tog kaffe men våra vänner tog iskaffe, som jag också smakade. Det var så där, fast det smakade ”kallt kaffe”.

Litet tempel

Nu har vi svängt av upp mot templet Wat Thang Sai som vi måste se, enligt våra vänner.

Budda 2

Det är mycket vackert och mycket som man inte förstår. Hur har människorna kunnat bygga allt detta. Vi möts av denna Buddha som pryder infarten till templet.

Stort Tempel

Nu skall vi gå in i templet och beskåda dess inredning.

Drake 3

Men först måste vi passera vakterna, de är 2 st och står på var sin sida om trappan.

Templet inutiMan får inte fotografera inne i templet, men vi använder ingen blixt så vi tar ett par kort.
Skylt 'Ban Krut

Efter att ha besökt templet och lagt en peng till munkarna  fortsätter vi vår färd mot Ban Krut.

Fyr-tandem

Nu var det lunchdags och vi stannade vid en restaurang intill vägen. I väntan på maten passerade många tandemcyklar med många personer på.

Poolen på hotellet

Efter lunchen var det inte långt till hotellet. Vi hade inte bokat något, så vi hoppades att det fanns rum lediga. Ingela och Bengt hade bott på det vid ett tidigare besök. Det fanns lediga rum på Hotel Baan Grood Arcadia Resort & Spa.

Ulla i Poolen på Baan Grood Arcadia Resort

Vet inte hur fort vi kom i bassängen för ett svalkande dopp. Det blev middag på hotellet och en tidig kväll, kudden väntade.

Bensinpumpen

Vi checkade ut vid 11-tiden för att hinna med så mycket som möjligt på hemvägen. För det fanns en hel del att upptäcka. Först måste vi tanka lite bensin till moppen. Här tankar man direkt ur bensinfatet.

TW i hängmattan 2

Nu har vi tagit en paus innan vi vänder hemåt igen. Denna strand finns i Ban Krut och är en välbesökt strand på högsäsongen.

Widings i hängmattan

Vi passade på att fota oss för eventuella julkort.

Palmstrand i Ban Krut

Vilken strand, hit kommer många och det är en strand som besöks av en hel del turister. Många svenskar är det som har köpt hus här, går man över vägen så ligger det många fina hus som ägs av svenskar.

Tempel portal

Nu fortsätter vi vår färd norrut och hemåt. Nu skall vi besöka ytterligare ett tempel, ett litet sådant.

Lilla templet på väg hem
Nu viker vi av mot Wat Tham Khiri Wong och ytterligare ett tempel. Men betydligare mindre och en liggande Buddha.
Lilla templet utanför (hundarna)

Nu stannar jag kvar på parkeringen, för nu är jag trött i både armar och ben, men framför allt ryggen med dess skumpande på bönpallen. Man är ju ingen spätta längre……

På väg till Nirvana

Ut på djungelvägen igen, nu letar vi lunchställe. Det skall finnas ett inte så långt från vår by.

Rest. Nirvana i Huay Yang

Nu har vi anlänt till Villa Nirvana, vilket ställe. God mat, sitter vid stranden och njuter av utsikten.

Granen på Nirvana

Vi möts av en ståtlig julgran i foajen, med en japansk inredning som ägs av japaner.

Rest. Nivana på baksidan

Detta är baksidan som vätter mot havet och stranden.

Villa Nirvana mot stranden

Här är Bengt på väg ner till bordet som står på stranden.

Tillbaka till Huay Yang

Här möter vakten oss, och undrar hur vi haft det på vår utflykt. Ojoj vad det känns i kroppen att vi har åkt ca 10 mil på dåliga vägar, men en trevlig utflykt. Tack säger vi till Ingela och Bengt som tagit sig tid och åkt med oss för att visa oss sitt Thailand.

Orkidee7

Tack till våra vänner!

Vi hörs snart igen!

26 thoughts on “Moppeutflykt

1. Härligt att ni delar med er med alla dessa bilder:) Men så härligt att åka på utflykt med moppe. Det är en dröm för mig..att få ha moppe med sig i husbilen:) Jag som älskar att fika..skulle ha varit där och frossat tillsammans med er:-) Templet var jättevackert. Skulle gärna varit där o fotat lite. Oj så fint det var. Det är säkert en upplevelse för er att få se allt och vara med om detta. Ha det så skönt ni bara kan:) Kram

• Jaa, att göra utflykt på moppen är nog det roligaste vi gör. Upptäcka nya byar och sevärdheter. Fast havet och vattnet är inte dumt det heller……25-27 grader i havet. Jag har tagit så mycket kort, måste ”solla” bort hälften……../Kram

• Man träffar ständigt nya människor. Man träffar likasinnade som tycker om att resa och få andra upplevelser, och alltid trevliga människor……….

Ta’ det lugnt, så du orkar ta hand om familjen!…..Kram!

2. Trevlig utflykt ni kom ut på. Man får nog se och uppleva mer då man har lokala guider med sig. Sonen och hans dåvarande flickvän luffade runt i Australien och sista veckorna skulle de tillbringa i Thailand. Sista veckan hyrde de varsin moped för att åka runt. I en kurva kom de i lösgrus och båda körde omkull och skrapade sig över nästan hela kroppen. De blev då oroliga för att få någon infektion i värmen och återvände hem till Sverige lite tidigare än beräknat.

• Ja, vi har också respekt för moppekörandet. Vi har hjälmar samt att vi kör väldigt försiktigt. Här nere har man ju lite kläder på kroppen, så välter man med moppen så blir det märken. Vi får hoppas att vi klarar oss den tid vi har kvar.

Annars är det väldigt roligt att köra omkring på moppe………..

Kram till er därhemma!

3. Så konstigt det är här i livet, här sitter jag ute i skogen i min Lilla stuga, eldar i vedspisen lyssnar på blåsandet och hör råttorna gnaga under farstugolvet och då befinner Ni Er långt, långt härifrån i ett helt annat land och upplever massor av saker. Men man kan ju titta in hos Er och ta en kort semester…

• Ja, ombyte förnöjer…..där du sitter i din stuga har vi också gjort ett antal jular och det är inte fel heller……så mysigt. Det ena behöver inte förta det andra. Har ni fått ngn snö, så tomten kan ta sig fram på släden?

Trevlig helg!

4. Det är ju så här man ska uppleva Thailand, lite vid sidan om de vanligaste turistvägarna, men jag får nog inte min kära hustru att agera spätta igen, det var annat förr. Kram till er båda från oss båda.

• Neej, det kan jag förstå, jag var lite tveksam innan vi gav oss iväg också. Det var ju några mil att åka, men det gick bra tack vare att vi gjorde uppehåll med fika och bensträckare.
      Den moppen vi hade var inte gjord för längre resor, men det gick och trevligt var det.

Kram till Er båda!

5. Tack för det härliga julkortet!! Önskar er sköna helger och Gott Nytt År. Ni kommer ju in i 2014 före oss…. Den snö vi fick förra veckan har töat bort och idag är det ca + 4 grader och duggregn.
    Kramar!

6. Tack för att vi fick hänga med på moppeturen, dock utan ont i rumpan hihihi. Fina platser ni fick se och kanonbra med egen guidning. Enormt tempel och Buddha figurer. Lampan ovanför hängmattan är också en fin en hihihi.
    Njut och ha det fortsatt bra
    Kram

7. Wow… vilken häftig utflykt! Vilken tur att träffa på dessa trevliga människor! Många fina bilder… tack för att vi får se vad ni upplever.
    Ha det fortsatt gott!
    Önskar er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!