Pattaya

Nu har vi lämnat Koh Samet och åkt upp till i Pattaya. En taxifärd på ca 2 tim. Här tänkte vi stanna några dagar.

Vi åkte färjan över till fastlandet som tog ca 50 minuter. Vi tänkte först åka speedboat men tycker det skumpar och hoppar så det blir bekvämare med färja, öven om det tar längre tid.

Röd båt på havet

Här sitter vi på färjan över till fastlandet. Många fina båtar, vet inte om alla är sjödugliga, men flyter gör de.

Ballongflygning

Det är mycket aktivitet på vattnet på väg in till fastlandet.

Väl framme på fastlandet i Ban Phe, fick vi gå till kontoret där fick vi invänta taxi som skulle köra oss upp till Pattaya. Vi hade förbeställt taxi från Koh Samet.

Taxifärden tog ca 2 timmar. Nu kom vi till en större stad, det märktes på trafiken den blev intensivare. Vi hade bokat in oss på ett hotell som låg på strandpromenaden. Det var bara att gå över gatan så var vi på stranden.

Bassängen på hotellet

Hotellet hade även en pool som vi utnyttjade flitigt, varje morgon innan frukost och ett dopp innan vi gick till sängs.

En dag tog vi en ”Hop on hop off” buss för att se lite mer av Pattaya. Det blev en tur till Jomtien, Budda och den Flytande marknaden.

Ballongfärd

Jomtien körde vi förbi utan att stanna. Men bussen körde oss ut till fyren så vi fick ta några kort. Guiden talade om att här fanns hotell där presidenter och övriga viktiga gäster bodde när de var på besök.

Mera ballonger

Där ute ligger en ponton där man startar med båt och fallskärm, överallt såg man dessa fallskärmar.

Vi fortsätter vår färd och kommer till Budda, där gjorde vi ett uppehåll på 15 minuter för att gå upp och titta och fota.

Budda + trappa2

Det var ca 90 steg upp till Budda och när man kom upp så fanns, en massa småbudda.

Stor budda

Budda Torgnys bild

Efter en paus på 15 minuter så fortsatte färden, nu mot den Flytande marknaden.

Nu berättade guiden att om vi skulle äta lunch så skulle vi se upp med vad vi fick på tallriken. Det kunde vara i stort sett vad som helst.

Nu vill jag ju veta vad som ligger på tallriken, och jag hittade inget på menyn som jag förstod och ingen annan heller, så det blev frukt till lunch. Det var gott!

Båtfärd

En promenad på rangliga broar där det inte fanns några räcken kändes i magen, och med det vattnet, så skulle det inte vara roligt att trilla i.

Grön orm

Här gäller det att sitta still……..

Skor2

Jag undrar vilka som är mina skor? Skall man passa på att skaffa sig ett par bättre och snyggare tro?

Båt vid bryggan

Det är fascinerande att bara gå och se och uppleva allt som inte tillhör vår kultur, utan något helt annat som vi inte kan tänka oss, eller ha tillåtelse till.

Hus på vattnetOjoj, vågade inte gå på den bron för att ta sig in till huset…….

Drake

Efter att ha gått på denna marknad i 1,5 timme, så var det skönt att återvända till bussen som skulle ta oss tillbaka till Pattaya och poolen.

Nätverk

Kan det vara så att detta styr vårt nätverk?

Vi hade bestämt oss för att shoppa i Pattaya. Så en dag tog vi ”Grisbilen” …….vi kallar den så eftersom man hoppar på där bak och sitter på bänkar med räcken på sidorna. Det finns inga hållplatser utan man trycker på en knapp när man vill stiga av. Vi steg av vid Mike Shopping, där hade vi hört att man kunde köpa allt möjligt bl a golfkläder i en Outlet avdelning. Vi hittade en hel del. Det blev både shorts och piké tröjor.

Korianer väller in

Här landstiger några koreaner som varit på utflykt till en ö utanför Pattaya. Det blir lite för mycket folk för vår del.

Nu lämnar vi Pattaya (kl 09,00), för att åka till Huay Yang, via Bangkok. Först taxi till Bangkok, som tog ca 2,5 tim, sedan buss till Huay Yang, ca 10 mil söder om Hua Hin, som tog 4,5 tim. Nu blev vi hämtade av våra vänner som stod och tog emot oss vid motorvägen. Sammanlagt blev vår resa idag, ca 8 tim. Men det var det värt, bra buss, paus på ca 15 min. Kul att åka lokal trafik…..

På väg till Bangkok

Några kort från bussfönstret………

Huay Yang

Nu är vi framme i Huay Yang, där vi skall stanna dec. månad ut. Sedan vet vi inte, men nu blir det lite golf som vi har längtat efter.

Karta Huya Yang

För att hitta i Huay Yang så åkte vi till Chang Corner och fotade deras karta, så vi kan orientera oss i byn.

Nu har vi hyrt moppe som vi skall förflytta oss med.

Forslund på moppen

images

Här kör paret Forslunds före oss för att visa var vi skall äta, tanka, handla och lämna in tvätt.

Bra med kompisar som hjälper en till rätta.

Det står orkideer på borden, toaletten och på tvättstället när städerskan har varit och besökt oss.

Överallt är det orkideer….

Håll tillgodo så hörs vi snart igen.

16 thoughts on “Pattaya

1. Tack för ännu ett trevligt inlägg med fina bilder och berättelse.
    Pattaya och området omkring, har vi inte varit till, roligt att se bilder. Trodde inte att det var så stora byggnader.
    Oj vilken aktivitet ute på vattnet med skärmflygare osv, skulle inte våga mig upp i en sådan, tänk om man skulle trassla in sig med någon annan!
    Njut och ha det bra på golfbanan, kanske det blir en Hole-in-one
    Kram

2. Vilket härligt inlägg med massor av bilder. Jag känner igen det där grumliga vattnet från Bankok, Själv satt jag torrskodd i en båt men försäljarna gick runt i vattnet och gjorde affärer med turisterna och det var både mat och dricka som såldes. Verkligen annorlunda

3. Härliga bilder från en del av jorden jag nog aldrig kommer att besöka, Tur att ni är där och jag kan följa er. Flytande marknad är nog inget för mig….vill nog ha markkontakt :) Ser mycket spännande ut i alla fall. Ha det skönt på golfbanan och kramar till er.

4. Hej på er! Kul att följa er vidare. Känns lite konstigt att vi är hemma och ni är kvar.. Man känner igen många av bilderna! Hoppas ni får det bra i Hua Hin./Robert

5. Vilken härlig resa jag fick vara med på under morgonkvisten! Man försvinner helt in i fantasins och drömmarnas värld. Tack för att vi får följa med på era äventyr! Underbara bilder och ett intressant berättande! Detta med flytande marknad låter spännande, men huga vilket vatten!
    Ha det fortsatt trevligt och njut av golfen! Kram!

• Hej på Er,

Ja, det är verkligen en resa som man inte gör i första taget. Vi drar och släpar väskor och ”ryggar” upp på båtar, upp på kärror ett fasligt släpande, även om man har hjälp så är det jobbigt i värmen. Men belöningen kommer i form av alla upplevelser som vi får vara med om.

Ps….golfen gick bra bäst i gruppen…….Ds

Kram och hälsa!

• Det är svårt att tänka sig in i julruschen när man befinner sig på andra sidan jordklotet, men jag följer er bloggare så att jag också får lite jul……

Kram till er därhemma!

6. Koh Samet har vår son också varit till i fjol. Dom kom fram till flygplatsen och visste inte hur dom skulle ta sig till Ban Phe. Då dom frågade vad taxin kostade för 2 backpacker…började alla skratta. Dom förstod fort varför…det tog 2 timmar m taxi :) taxi chauffören hade visst stannat o borstat tänderna under resan också:-)) Dom tyckte det var fint där. Skönt med avkoppling. Ni bjuder också verkligen på jättefina bilder där ni är. Det stället skulle jag gilla…som älskar att fota. Förstår att dom stannade till vid Budda, där vill nog alla ta ett kort:) Jag kan säga att jag också skulle äta frukt om jag inte visste vad som fanns på tallriken:) det var nog bra gjort av dej. Läckert med flytande marknad…det måste man absolut testa när man är där, som ni gör. Däremot det där getingboet av kamblar….inte nåt vidare bra. Men det var ändå en rolig bild. Tänker lägga er på min blogglista, så jag får följa er på era resor:) Kram Deciree

• Hej Dessan,

Jaa, vad skall jag säga, du har läst och uppfattat allt så bra så det finns inte mycket att tillägga…..de där med taxi är helt otroligt billigt……vi får inte ihop kostnaden det tar att köra…….från Bangkok till Koh Samet med taxi kostar ca 450 SEK och är ca 20 mil…………så det blir mycket taxi, ingen går i det här landet……..taxi, moppe, 3-hjuling eller bil är det som gäller…….

Roligt att Du följer med på vår resa!