Tre dagar i Kambodja

Angkor är en av de viktigaste arkeologiska platserna i Sydostasien. Sträcker sig över cirka 400 km2, inklusive skogsområde, innehåller Angkor Archaeological Park de magnifika resterna av de olika huvudstäderna i Khmer riket, från 9: e till 15: e århundradet. De inkluderar den berömda templet Angkor Wat och, vid Angkor Thom, Bayon templet med dess otaliga skulpturala dekorationer. UNESCO har inrättat ett omfattande program för att skydda denna symboliska platsen och dess omgivningar.

Soluppgång i Kambodja

Soluppgång från vårt hotell i Siem Reap

Dagen som vi skulle åka väg fick vi kliva upp med tuppen. Vi blev hämtade med taxi kl 05.00 för vidare färd genom Thailand mot gränsen till Kambodja. Efter fyra och en halv timma var vi framme vid gränsen, och nu börjar cirkusen. Vi behövde ju visum för Kambodja, men för att behålla våra 60 dagar på vårt thailändska visum var vi tvungen att köpa ett ”Reentrey” som kostade 2200 Bth (ca 440 SEK). Men det var ju bara det att, nu hade de slarvat bort våra kort som skulle ligga i ett kuvert som taxi killen hade fått med sig. Nu uppstod ytterligare problem, i väg åkte en kille på moped för att kopiera korten från passen, och klockan blev mer och mer.

Efter några timmars väntan (i 35 ° värme) fick så äntligen gå igenom kontrollen. Nu till taxin som skulle köra oss upp till Siem Reap för vidare färd till Angkor Wat. Nu blev det inte en taxi utan en buss som tog oss till taxistationen någon mil bort.

Nu tog taxin vid och en två-timmars färd tog sin början. Huvaligen nu gick det fort. I 130-140 km på en visserligen fin väg, men där kor, mopeder, bilar och bussar skulle samsas. Men det var en duktig chaufför. Framme i Siem Reap körde han oss till en restaurang där vi fick lunch och nu hade klockan hunnit bli 15,00. Efter lunchen körde han oss till hotellet Paradise Ankor Villa Hotel. Klockan 17,30 skulle vi vara färdiga för en kortade sighting, bl a till Killing feilds.

Lunch i Siam Reap

Lunchen åt vi på Tonle Mekong, när vi anände till Siem Reap.

Entren till hotellet

Entrén till Tonle Mekong där vi åt lunch.

Killing fields

Vi blev hämtade exakt 17,30. Färden gick till Killing fields…..

Dödskallar

Uppgrävda dödskallar som Pol Pot grävt ner. Här har de grävt upp dem och lagt dem till beskådning på Killing fields.

Guiden

Det här är Benkak, som skulle vara vår guide under vår vistelse i Kambodja. Han var anställd av Angkor Wats turistförening.

uppe på berget 2

Efter att ha besökt Killings fields så åkte vi upp till berget för att beskåda solnedgången, men det hade tusentals andra också tänkt sig. Det gick inte att tränga sig fram över kanten för att få ett fint kort. Disigt och oren luft gjorde att det inte blev några bra kort. Hem till sängen, nu hade vi varit på resa i sexton timmar och skulle bli hämtade nästa morgon klockan åtta för att åka till Bayon Templet.

Ansiktet i trädet

Ser ni ansiktet mellan rötterna?

Ansikte 3

Ett leende ansikte…..

Ruinr med ansikte

Leende ansikten överallt…..

Stenfigurer på väg in till Tampron

Dessa ”gubbar” satt på parad på båda sidor om en bro på väg in till ett Bayon Templet. En del hade inga huvuden eller andra kroppsdelar. Stulna eller söndervittrade.

Elefanten

På väg in till Bayon Templet kom denna bjässe bakom mig och puffade med sin snabel i ryggen på mig, höll nästan på att trilla omkull.

Muren

Den här muren var utsmyckad med elefanter uthuggna i sten, mellan Bayon och Taprom Templen.

TW mellan trädrötterna

Nu har vi kommit till Taprom Temlet, och här har jag placerat maken för att visa hur rötterna på träden har slingrat sig runt muren.

Apsara2

Apsara, hon som dansade och underhöll folket.

Tampron

Ofattbart att man kunde åstadkomma något dylikt på 1100-talet.

Angkor Wat

Stenhögar Liten kille

Den här killens föräldrar satte sonen bredvid mig (jag satt på muren). De villa ta kort på mig och sonen, de tyckte jag hade sådant fint hår. Jag har nämligen väldigt vitt hår. Nu var det lunchdags. Den intogs på en restaurang inne på området.

Angkor Wat2

Nu har vi kommit till Angkor Wat Templet, nu var jag så trött så maken fick ta kameran.

Angkor vat 3

Maken tog den långa trappan upp till tredje våningen och tog detta kort över Angkor.

Hotellskylten

Den här fina skylten visade var vi bodde.

flickan med orgeln

Den söta tjejen satt i foajén på hotellet och spelade varje dag.

Show2

Sista kvällen fick vi se en show, som vi inte förstod så mycket av, men den var fin att titta på.

Show Apsara

Den här kvinnan dansar och skall föreställa Apsara

Gatubild

På väg ut från Siem Reap

Risfält

Risfält utefter vägen från Siem Reap till gränsen mot Thailand.

Gristransport

Hönor på cykel

Här är det transport av hönor och tuppar….

TW med rygga

Här går vi över gränsen till Thailand efter att ha stått i kö i ca två timmar.

Färgglada säckar på cykel

Undrar vad det är i dessa säckar, vet inte, kan det vara tvätt?

TW vilar i bilen

En trött man får äntligen vila sina ben och fötter. Nu har taxien hämtat oss vid gränsen och nu åker vi bekvämt i trettio mil ”hem” till Ban Phe.

I början på 1100-talet arbetade 300 000 personer i 37 år samt 6 000 elefanter. De hämtade stenar sex mil bort, hur de kunde sammanfoga och bygga dessa tempel förstår väl ingen idag med vår teknik.

Sammanfattningvis har vi bara lyckats få med en bråkdel av alla kort och upplevelser som vi fått under dessa dagar. Vi är väldigt glada att vi är födda i Sverige.

Nu är vi tillbaka i Thailand och nu har vi bokat hotell ute på Koh Samet, och nu skall vi bada och äta gott.

Må väl till vi hörs igen!

Lotusblomma

15 thoughts on “Tre dagar i Kambodja

1. Oj vilken rivstart det blev i 130, och mycket intressant hann ni med på dessa dagar. Kambodja har vi aldrig varit till men det lockar. Skönt att få ”komma hem” och bada igen kan jag tro.
    Kram

2. Spännande och intressant att få följa med på er resa! Kambodja skulle jag gärna besöka vid tillfälle! Verkar vara ett fint land, även om det också finns en brutal historia.

• Det var mycket spännande, det sägs att deras lilla kustremsa skall vara fin. Folket är vänligt och tillmötesgående. Det är ju inte bara Kambodja som har en tråkig historia. Laos och Veitnam har genomlidit många och långa krig också.

Trevlig helg!

3. Oj vad du skrivit, jag har varit dålig på att följa er blogg, men jag har inte fått någon avisering via epost. Nu har jag korsat i rutan för det och hoppas det ska funka.
    Ni tycks ha haft det skönt och det måste ha varit roligt att fira med nära o kära. Grattis så här lite i efterskott.
    Kambodja verkar ju väldigt intressant men ändå lika Thailand. Pol-Pot perioden måste ha varit hemsk.
    Intressant i alla fall och ditt nya objektiv verkar ju fungera bra. 28 – 270 är nog det man ska ha, så man slipper byta.
    Ni kanske är hemma nu, när jag skriver detta, men hur som ni får ha det gött. Kram

• Neej, vi är inte hemma, vi är fortfarande kvar i Thailand på en ö som heter Koh Samet. I morgon åker vi in till fastlandet och fortsätter upp till Pattaya där vi tänker stanna i några dagar. För att sedan åka vidare upp till Bangkok och därefter ner till Hua Hin för att träffa några vänner och spela lite golf. Vi åker nog inte hem förrän i februari om visumet fungerar som det skall.

Roligt att ni följer med oss….hälsa hustrun!

Kram till Er båda!

• Oj då det blir en rejäl Thai-vistelse. Vi har varit i Thailand några gånger men det var runt 1990, så det har väl förändrats en del. Vi har varit i Hua Hin och spelat, Royal Railway golfcourse, har jag för mig att den hette. Vi bodde då i Cha-Am en liten bit utanför Hua Hin. Där fanns då bara ett hotell och en nyuppförd ”Galleria med några affärer”. Vi tyckte Thailand var helt underbart. Ha det riktigt skönt så sitter vi här hemma i grådasket och är lite avundsjuka. Kram till er båda från oss båda.