Rochetas – La Isleta – La Azohia

Här står vi i Rocethas

Här står vi i Rochetas

Cykelvägen till marknaden

Idag tog vi ned cyklarna och trampade iväg till marknaden, den låg en bit bort, ca 1,5 mil tor.

Ett marknadsstånd

Här vilar vi fötterna, och samtidigt tar vi en öl tillsammans med en kompis som vi mötte på marknaden.

Ett vattenhål på marknaden

Ett vattenhål på väg hem

Efter att ha travat runt i ett par timmar, var det Tapastime, innan det var dags att återvända till bilen.

Vila efter marknadsbesök

Det var skönt att komma till husbilen och få sätta sig i solen. Jordgubbar och Cava, smakade utmärkt. Därefter hämtade kompisen gitarren och underhöll oss en stund i solen.

Almeria

Idag tog vi bort klossarna och gav oss ut på rull igen. Nu styrde vi kosan ut på A7 förbi Almeria, efter några mil  tog vi av mot havet. Vi åkte genom de Cabo de Gata, en national park som sträcker sig ända ut till havet.

Något visst med havet

Längtan till havet är stort….

Nu börjar vi närma oss havet och La Isleta.

La Isleta

Infarten till La Isleta

La Isleta är en liten fiskeby i sydöstra Spanien. Här stod vi tillsammans med några vänner för två år sedan också. I dag blåste det kuling, så vi visste inte hur vi skulle stå med bilen, för att kunna få sova. Men med stödbenens hjälp så fick vi den stabil.

En fin liten vik där det stod tre andra bilar, dock inga svenskar.

Här nere står vi

Där nere står vi

Här ligger båtarna skyddade.

Hamnen i La Isleta

Det låg en restaurang nere i hamnen, och den var välbesökt, synd bara att man inte kunde sitta ute.

Fiskebåtar i La Isleta

Förstår om båtarna låg på land……..

På väg från La Isleta

Här är vi ute och letar efter en Supermercado, men hittade ingen däremot många restauranger.

Hus som ser ut som sockerbitar

Sov gott trots blåsten som avtog på efternatten. Vi lämnar fiskebyn och kör upp på A7 igen, för att sedan köra ut till kusten igen. Fanns ingen annan väg att välja på, måste köra runt.

Genom parken mot Carboneras

Tillbaka genom parken och ut på stora vägen. Efter någon mil tar vi av ut mot kusten och Carboneras.

Genom parken mot kusten

Och nu åker vi längs kusten och passerar många bekanta platser.

Det byggs nya hus

Tänk att det byggs nya hus

Kustvägen från Carboneras

Kustvägen med sin slingriga väg

Minst sagt krokig väg

Det är bara att njuta av utsikten

Undrar hur de kommer till de huset

De har nog en fantastisk utsikt

Tegelhus

Tycker husen ser ut som legoklossar

Vi kör utefter stranden mot  Mojácar

Vi kör utefter stranden genom Mojácar

Tomma stränder

Tomma stränder än så länge

Uteserveringarna är välbesökkta

Uteserveringarna är däremot välbesökta

Roliga hus i Garrucha

Ruiner efter vägen

Dessa ruiner har vi sett tidigare, men jag kan inte hitta någon information om dem. Kanske har det varit någon utpost för att skydda staden……….

Fiskare

Vi kör genom Vilaricos och passerar Aquilas

förbi Aquilas

Passerar Aquilas

Solceller

Gröna åkrar

Skiftande landskap

Vi viker av AP 7 för att åka ner till campingen Puerto de Mazarron, där vi skall träffa golfvänner.

Infarten till Bolnuevo

Infart till campingen

Efter en trevlig pratstund tillsammans, så åkte vi ner till La Azohia, några km därifrån.

Fiskhamen I La Azohia

Mimosa

Bland mimosan

Bland Mimosan sover vi gott……

Nu är Mimosan snart utblommad.

GLAD PÅSK!

15 thoughts on “Rochetas – La Isleta – La Azohia

1. Fina sommarbilder ni bjuder oss på,vore härligare och vara där än kylan här hemma.
    Men hoppas våren kommer på riktigt snart,vi försökte ju ta med oss värmen hem
    men tror vi inte lyckades på det bästa sättet :)

Ha en Trevlig Påsk…….

2. Ja nu rör ni er i trakter som vi känner till Campingen i Puerto de Mazzaron markerade vi år 1997 på kartan som mycket trevlig. Vi var också ut mot La Azohia ltade efter en golfbana, men hittade ingen fast det var en skylt golf. Det är ju fantastiskt vackert landskap och på många ställen tyckte vi att egentligen skulle man betala något bara för vyerna. Det är ju några år sedan vi åkte där med husvagn, längre norrut var det en camping vid havet öster om Girona La escala tror jag byn hette ett betonggetto, men man kör igenom och kommer till två campingar som låg på varsin sida av vägen. Vi valde den som låg till höger, bra servicehus, inga inrutade platser koppla in vid lämplig elstolpe och njut av dofterna från Pinjeträden. På gångavstånd ner till havet, en piratvik med några restauranger. Utflyktsmål Emporda eller Emporia lite osäker på namnet. En utgrävd stad nedre delen bebodd av greker tiden före och runt år 00 ovanför lämningar efter en romersk stad och ett museum. Det här ligger på vägen hemåt från La escala, men det går åt en halvdag minst väldigt intressant. Guidning via en porttabel högtalare som man lånar och bär med sig går en viss rutt knäpper på högtalaren på vissa utmärkta ställen och får en beskrivning av vad man ser.
    Ta tid på er missa inte den, hel klart sevärd, i musseet finns också en butik där man kan köpa bra souvenirer, replicas på grejor man grävt ut.
    Vi väntar fortfarande på värmen i Holland kollar dagligen för närvarande minusgrader på nätterna och 10-12 gr plus på dagarna. Vi har ju en sommarvagn så vi får vänta tills det är plusgrader även på nätterna. o kör försiktigt.
    Ha det gött

3. Verkligt fina bilder på det blå havet, oj vad jag längtar tills vi får värme!
    Njut vidare.
    Kram o fortsatt trevlig Påskhelg

4. Så, har du lämnat tillbaka dina dromedarer. Det är klart att man kan ju inte föra ut dem ur landet. Det var många fina bilder den här omgången också. Det är otroligt vad det har byggts i Roquetas och Almerimar. Det ser inte ut som när vi var där många gånger tidigare. Men så är det, allt utvecklas, utom vi själva?? Men så underbart härligt ni har det och vädret verkar underbart. Himlen har nästa azurblå färg. Vi är hos Grabben i Ronneby och firar påsk med barnbarnen, men drar vidare söderut idag för vårt vårletande. Håll tummarna att vi snart hittar den. Sedan blir det närmast Danmark, Tyskland…. Dit näsan, humöret pekar. Härligt. Ha det fortsatt bra och stora kramar 3 M

• Vi tycker om Almerimar och Roquetas, fina platser att går och cykla på. Läser att ni är på väg söderut, kör försiktigt och njut av att ni äntligen kan åka i väg med Mysan…….

Många kramar

5. Oj, såå många fina, härliga, somriga bilder – ser underbart ut! Här väntar vi på våren…eller våren har kommit, men vi väntar på lite värme…