Marrakech dag två

Här står vi i skuggan

Dag 2

Här har vi nu stått i 5 dygn och i morgon är det dags att åka vidare, men först skall vi ta en rundtur i Marrakech med de röda bussarna, som vi har åkt med tidigare i andra storstäder.

Blommor vid poolen

Visst är de fina, ser ut som ringblommor och prydnadskål, och svenska sommarblommor.

Ytterligare blommor vid restaurangen.

Idag kom taxin lite tidigare och hämtade oss (kl 11,30),  för att vi skulle hinna åka runt med bussen. Det var en ”Hop on Hop off” bus, de röda som finns lite varstans i världen.

Röda hus överallt

Vi hoppade på bussen i närheten av platsen där vi klev av taxin i går.

En hållplats för kameler

Ytterligare en fin rondell

En minaret bland många andra

Nu åkte vi runt i ca 1,5 tim, men inga revoltionerande upplevelser.

Utsikt från bussen

Fortsatt utsikt från bussen

Nu hoppade vi av bussen för att ta en tur till torget, för nu ville magen ha sitt.

Tillbaka till torget

Gycklare

Gycklarna var luriga, de såg min kamera (systemkamera)  kom fram och ville att jag skulle ta kort, som de sedan ville ha en peng för. Men jag lyckades med mitt objektiv att få bilder på dem utan att de såg mig. De är väldigt fina i sina dräkter och sina näbbskor.

Många sätt att ta sig fram på

Många sätt är det att ta sig fram på. Här på torget får man se saker som man inte trodde fanns. Fantasin har inga gränser. Det är vi som sätter dem……

En arm på axeln?

En apa

Restaurang

Restauranger fanns det gott om

Armen på axeln var en apa.

Men innan maten så får maken putsa skorna.

Skoputsaren var så lik Tiger Voods, skorna blev fina

På väg till restaurangen

Nu skulle vi hitta någonstans att äta, och visst vi hittade ett ställe. Och det var övervägande västerlänningar där.
TaijekärlJag beställde en chicken Tajine, maken tog en Tajine med kött. Det serveras i de konformade lerkärlen som vi ser överallt, och tillagas på kol, gott mycket gott.
När vi hade ätit var det dags för fortsatt upptäcksfärd.
God lunch

Apelsinförsäljare

Vi drog oss så saktliga mot mötelsplatsen, klockan började närma sig hemfärd. Ännu en dag att minnas. Vi fick en taxi tämligen omgående, på trötta ben sjönk vi ner i taxin. Skönt att komma hem och krypa in i bubblan.

Allehanda kördon ser vi utefter vägen.

I morgon bryter vi upp för nya äventyr.

Kudden väntar!

12 thoughts on “Marrakech dag två

1. McDonalds där känner jag också igen! Vi var där inne och försökte använda deras WiFi. Det var gratis, men det var så trögt så det funkade inte… ;) Kommer ni förresten ihåg att det var en attack av en självmordsbombare på Djema el Fna för något år sedan? Hemskt otrevligt oavsett var och när det händer, men det blir lite mer verkligt när det är på en plats man har besökt. Vi skrev om det här: http://www.freedomtravel.se/2011/04/man-ar-aldrig-saker/
    När vi var i Marrakech kände vi oss annars ganska trygga egentligen, och de flesta vi mötte var väldigt trevliga och hjälpsamma! Minns bland annat en försäljare som snällt försökte hjälpa Billie (då ca 14 år) att pruta, och förklarade hur han skulle göra! :)
    Önskar er en fortsatt trevlig resa!

• Vi satt också på det caféet tillsammans med många andra västerlänningar. Vi kommer inte ihåg det inträffade…..Vi kände oss också väldigt trygga. Jag har varit ute själv och gått och fotograferat och inte känt mig hotad eller antastad. Det är bra att man är från Zlatans land, då blir det drag…….

Mot kusten…….

2. Härliga sommar-bilder ni förser oss med,verkar vara bra i Marocko ändå !!!
    Snart så tar vi oxå sommar i 3 veckor,vi ska till öarna som ligger lite västerut
    från er räknat där ni nu är, då kanske ni vet :)

Ha det fortsatt gott……

3. Fantastiskt underhållande berättelse med fina bilder. Det är så roligt att vi får följa med er på denna resa. Ser fram mot att följa er till nya spännande resmål. Kram, 3M

• Ja, nu åker vi söderut från Essaouira mot Agadir, kanske inte ända fram. Vi skall försöka göra en avstickare från Amesnaz och västerut mot Tirhanimaine sedan ner tillbaka via Ouima till Agadir…..hängde ni med? En fin och kurvig väg enl ett tips som vi har fått.

Kram till Er båda! Pussa Molly oxå!