På rull upp i bergen………

Apelsintider

Ja, nu har vi lämnat kusten, och den plats som vi inte fick stå på, så nu drar vi upp till bergen.

Vi började vår tur med att åka upp till Alora, en klassisk vit stad .

En vit stad som de flesta städer och byar här nere

Vi körde rakt igenom byn, tyvärr svårt med parkering. Däremot var vi sugna på mat så det blev till att hitta ett ställe att parkera på, och det var inte svårt. Så det blev lunch på en sidoväg bland citronlundarna. När vi parkerat kom en äldre herre fram och erbjöd oss citroner. Han plockade dem direkt från trädet. Citronerna blev fina till fisken och drinken på kvällen.

Märkliga moln

Vi fortsatte mot byn El Chorro och den bördiga dalen Guadalhorce, där ett av Andalusiens geografiska underverk finns.  Garganta del Chorro är en enorm klyfta, urgröpt av floden i kalkstensberget. Den är 180 meter djup och bara 10 meter bred på sina ställen. Det finns en spång på klippväggen som leder till en bro över ravinen, men den är stängd för allmänheten.

Garanta del Chorro

Vi fortsatte mot Embalse de Gaitanejo (i Portugal kallar man dessa uppdämmningar på Barragemer) den här dammen är byggd i mitten på 1920-talet.

Svårt att fota, mörkt blev det också......

Svårt att fota, mörkt blev det också……

Fina vyer runt hela byggnationen

Fisk fanns det, här en som sitter på en stol på berget

Här sitter en fiskare på en stol på berget.

En plats att vila på, innan vi fortsatte

När vi gått runt och tittat på omgivningarna var det dags att fortsätta, nu för att hitta en plats för natten. Det var inte svårt, vi körde in på en sidoväg och parkerade för natten.

Nattparkering

Morgonen därpå styrde vi kosan mot Carratraca, och källorna.

Byarna ser ut som legoklossar

Vi kom så småningom ner till Carratraca, men som vanligt är det trångt och svårt att ta sig fram med husbil, så vi fick vända och det var inte det lättaste. Men med duktiga chaufförer så kom vi ut ur byn, då utan att ha badat.

Ja, när vi nu inte fick bada, vad gör vi då? Jo vi åker till Ronda. Sagt och gjort, nya mål.

Mandelträden blommar

Nu blommar mandelträden, man ser dem som rosa bollar utslängda på kullarna.

Detta fångade jag från bilen

Ja , så var vi i Ronda. Eftersom vi varit där tidigare så visste vi att det var trångt, så vi beslöt att parkera intill stationen, och då det blev en bit att gå, men stavarna var med, så det gick ganska bra.

Fint klippta

Nu tog vi en promenad ner till centrum och den gamla bron.

Här står en trött kuse och väntar på passagerare

Men för att orka se stan och framför allt den gamla delen, så tog vi en hästdroska som körde oss runt i gamla stan’

En titt in i en patio

Ett vackert träd

Trångt, men Brunto to oss runt

Underbara gränder

Efter rundturen, tog vi en egen promenad till bron som delar staden. Ravinen el Tajo är 120 meter djup och har bildats av floden  Guadalevín.

Djupa raviner

Den mest fotade bron i Rona

Den mest fotade objektet i Ronda

Jag tycker bron liknar Munch ”Skriet”

Raviner

Djupa Raviner

Trångt, tur att vi åkte droska

Trångt och smala gränder

Staty i en rondell

Rondellkvinna

Nu är vår rundtur snart till ända och det har varit en trevlig utflykt. Åter ner till kusten för att hitta en ställe att stå på. Det blev San Pedro väster om Marbella. En plats där det redan stod ca 30 husbilar.

I morgon skall vi hälsa på våra bekanta i Capopino. Det var ca 3 år sedan vi träffades, så det skall bli väldigt trevligt att träffas igen.

Vi åkte till Capopino på eftermiddagen, middagen skulle serveras kl 20,00. Oj vad kul att ses, kvällen och natten blev sen. 05,00 på morgonen gick vi ut till bilen och la oss.

Tack Carin &  Mats för en god middag med gott vin.

Citronträd bar mycket frukt

Värdparets citronträd bar mycket frukt

Fina blommor hos värdparet

Nu står vi på Marbella camping, eftersom det skall regna i helgen.

Vi sörs!

19 thoughts on “På rull upp i bergen………

1. I de trakterna har man varit en hel del!
    Ronda var ju ett givet mål!

” Stekpannan ” i Benhavis är en höjdare!

En vacker dag komer jag tillbaka med husbil!

Lev väl!

• Idag tog vi en tur upp till Benahavis, men oj va trångt de va. Vi kom inte runt i en korsning så vi fick backa runt hörnet och tillbaka. Trafikstockning…… Vi förstod att det var ett område med god mat och en restaurangskola såg vi också. Nu regnade det när vi var där, så vi tittade inte efter ”Stekpannan”. Vad heter restaurangen, vet du det? Vore trevligt att besöka den, vi tycker om räkor i PiriPir….

• Ja, tänk att vi hade kompisar som gjorde som vi gör nu, själva jobbade vi i Sverige…..vi sa också ……vår tid kommer också……det gör det ju även för Er. Lev gott!

2. Det blev ju en alldeles underbar utflykt. Trots att det inte blev något bad! Ni fick ju se mycket och också ovanliga saker. Tittade på den där ravinen där det gick en stig efter bergskanten, och där skull vi aldrig gå det kan vi lova. Tur att det var stängt för allmänheten. Tror annars någon skulle ha provat på det. Det måste ju vara riktigt härligt att åka omkring på sådana här utflykter och få se så mycket. Snacka om att använda husbilen på helt rätt sätt. Dessutom njuter ni det hela med trevliga kompisar och kan uppleva det tillsammans. Så fick ni träffa gamla bekanta också. Med riktiga kompisar är det aldrig svårt att hitta åtråddes från förra gången. Härligt! Ha det riktigt fortsatt skönt. Vi följer med er vart ni åker till och med på kartan. Stora kramar 3 M

3. Ja fy vad vi längtar efter att få dra iväg,(i natt var det -23 och i morse -16) under tiden nöjer vi oss med att följa era eskapader. E vill nog inte att vi drar in i allt för små byar eller på allt för små vägar med djupa ”diken” men vi har mycket kvar att se. Ha det bra.

• Man behöver inte köra på det allra smalaste vägarna, det finns mycket att se utefter de större vägarna också. Det finns bussar och taxi att ta till om man vill åka en bit utan husbil. Mycket att se som sagt…hälsa!

4. Vilka platser fantastiska platser ni hittar på era utflykter. Det blir ju helt annorlunda att resa som ni gör, än för oss som har fyra veckor och sedan måste vi vara hemma igen. Ha det gott!