Ullared – Golf – Fiske

Söndagen 14 augusti  – fredagen 19 augusti

Idag söndag åkte vi till Brevikens camping norr om Hjo, som ägs av bekanta till oss, Carin & Staffan. Det var några år sedan sist. En ambitiös tjej och kille som har gjort campingen till en attraktiv övernattning med bad och ställplats.

Idag måndag fortsatte vi till Stamsjön – Lerum, eftersom maken skall till tandläkaren i Göteborg i morgon.

Startade på tisdagen från Stamsjön vid 08.30 tiden för att vara i Göteborg 09.30

Efter tandläkarbesöket åkte vi till sjön Fegen öster om Falkenberg där hade vi varit förut. Vi skulle besöka Ullared dagen därpå.

Idag onsdag besökte vi Ullared för att bunkra upp lite inför resan.

Därefter åkte vi till Vinbergs GK för att spela lite golf. Jag vann en greenfee biljett i våras som vi tänkte utnyttja. Först städade vi  i garaget för att få plats med det nyinköpta.

Torsdagen hade vi golftid efter lunch, eftersom det skulle bli uppehåll då. Spelet gick bra, bättre än det hade gått tidigare i år. I morgon skall det regna så vi ligger kvar tills i morgon.

Idag  fredag vaknade vi till regn på taket. Vi åkte tillbaka till Ullared för att hämta glasögon som jag hade provat in, för att sitta framför datorn.

Därefter tillbaka till Fegen. Vi blev tillfrågad av grannen om vi skulle vara med i fisketävlingen, vilken tävling då?………………..

Det visades sig att det var fisketävling i helgen. Idag lördag var tävlingen på denna sida Fegen, i morgon söndag är den vid Ätran.

Göran som stod på nr 36, fick en en braxen som vägde drygt kilot, Emil som stod på nr 35 fick också en braxen, men några hekto mindre.

Strax intill på gräsplanen stod mor Johnna med sin mässingskruka. Sägnen berättar att:

Pelle på Ödgärdet skulle pantsätta sin mors mässingskruka för att få mat till sonen. På vägen tog han svirveln och snabbt fick han flera gäddor och fem aborrar. För fiskarna fick han mjöl, bröd och mjölk i kannan. Lyckan hade aldrig varit så stor, som när sonen fick äta sig mätt. Därför fick kannan vara kvar i Pelles hem”.

Det visade sig också att det var en del ungdomar från Varbergs simsällskap, som hade lagt sin årliga utflykt till Fegen.

En fin ställplats, så vi stannar i morgon också, sedan drar vi västerut.

God Natt!
Vi hörs!

2 thoughts on “Ullared – Golf – Fiske

• Man måste ha fiskekort samt ett metspö, och det hade jag inte………..fast det kanske blir ett inköp……………..