Smögen – Flatön -Malö

Torsdagen 7 juli – onsdagen 13 juli

Ligger kvar på Åsleröds camping en natt till. Tänkte cykla in till Fjällbacka men meterologerna hotar med regn, så vi stannar hemma.

I dag fredag åkte vi till kusten med sikte mot Hunnebostrand. Vi fick inte plats på ställplatsen, så vi åkte längst ut på udden där vi parkerade.

Våra vänner låg redan vid bryggan, de hade seglat från Hamburgsund tidigare på dagen. Vi gick ner och hälsade och bestämde att vi skulle äta middag på båten. Klockan blev 02,30 innan vi gick av båten. Vilken kväll det blev …………vi hade ju inte setts på 5 år.

Lördagen promenerade vi sol och vackert väder på byggan tillsammans, och såg den gamla båten ”Bohuslän” lägga till vid bryggan. Tack vare teknikintresserade Henrik fick en guidning på den gamla ångbåten.

Ångaren BOHUSLÄN räddades  av en skara entusiaster, som 1965 bildade Sällskapet Ångbåten. Efter ett intensivt upprustningsarbete gick ångaren redan nästa sommar åter i sina gamla farvatten.Sedan dess seglar BOHUSLäN varje sommar i de vatten hon en gång byggdes för, moderniserad där sådana krav ställs, men i övrigt återställd i allt väsentligt med maskin och panna i original och salonger nära nog som vid leveransen i maj 1914.

På eftermiddagen tog vi adjö av våra vänner som vi lovade hälsa på i Uppsala. Vi satte kurs mot Smögen och Kungshamn. Vi fick en fin plats längst ut mot havet och där stannade vi.

Söndagen låg vi i våra solstolar och bara njöt, eftersom det var fint väder.

Som gammal seglare är det lika roligt och trevligt att komma till kusten, då särskilt till Kungshamn och Smögen.

Måndagen besökte vi i Evert Taube’s öar. Först till Flatön, Handelsman Flinck och därefter till Malö. Vi tog in på Malö familjecamping intill Malö strömmar.  En fin familjecamping där vi stannade en natt.

Tisdagen lämnade vi Bohuskusten och åkte mot Göteborg – Torslanda. Vi tog färjan till Ellös och stannade till och åt lunch på Orust golfklubb. I morgon träffar vi barn och barnbarn.

Onsdagen vaknade vi i Tumlehed där vi övernattat tidigare när vi besökt våra barn och barnbarn. Efter lunch åkte vi till Herrljunga. Kom dit vid 18-tiden och där var alla våra vänner som vi inte sett på ett år. Åter ett kärt återseende.

He’ de’ tills vi hörs!

One thought on “Smögen – Flatön -Malö

1. Ni rör på er ser jag. Tur med vädret också, vilket vi inte har nu längre. Almanackan har börjat bli ganska fulltecknad. Alltid kul att träffa bekanta.