Frankrike – Holland – Sverige

Måndagen 18 april — söndagen 1 maj – varmt och soligt – underbart

Söndagen hade vi sagt hej till våra vänner och nu började en resa som tog nästan anadan ur oss. Så slingrig, krokig och högt upp i bergen. Oh, så vackert!

Detta är bara några bilder som vi tog på vägen över Pyrenérna.

Nu har min kamera lagt av, så jag tar mina bilder med mobilen och jag hoppas Ni kan få en något sånär uppfattning om hur fint det är.

Idag har vi kört ca 25 mil över en del av Pyrenérna och har hittat en fin ställplats i Millau.

Idag måndag fortsatte vi åka över bergen ca 800-900 m ö h, stannade på en fin rastplats för en fika. Fortsatte sedan mot Oradeur via Limoges. Vi var framme i Oradeur vid 19-tiden.
I morgon skall vi utforska den nerbrundna byn.
Idag tisdag tog vi en promenad till byn som de har bevarat från andra världskriget.

Bilderna får tala för sig själva.

När vi kom tillbaka från promenaden satt vi ute och åt i 25 graders värme. På em åkte vi vidare genom franska landsbygden, där rapsfälten fanns i flera hundratals hektar.

Nog med rapsfält. Nu åker vi vidare genom landsbygden. Till slut kom vi till vår ställplats nära Loire floden. Det var nästan fullt, men vi fick plats.

Idag onsdag blir vår längsta etapp, 75 mil,  under vår hemresa. Vi åkte genom franska byar, belgiska byar, landskap men framförallt dessa rapsfält som var så gula att det gjorde ont i ögonen. Vi åkte även genom Paris som alla hade varnat oss för. Målet för dagen var Obelink, den stora tillbehörsaffären för husvagnar och husbilar. Vi var framme ganska sent så det blev parkeringen tillsammans med många andra som skulle besöka varuhuset. Varmt 20 grader.

Torsdagen tillbringade vi förmiddagen på varuhuset som bestod av 3 våningar, så det tog tid. Det blev en del inköp bl a en gasolgrill samt nya klossar.

Efter lunchen tog vi ut en rutt på GPS’n till en ställplats i ett naturreservat. Men ”huvva” så det såg ut, vi blev hänvisade till en plats mitt i skogen med mycket mygg och instängt. Men vi var sena och trötta så vi sov över där. Vi kunde lösa nät och ringde våra nära och kära som plåster på såren.

Långfredag – bort från skogen mot en ny camping. Men vilken trafik överallt. Vi tog sikte på Zandford som visade sig vara en underbar plats med mycket strand, och nu är vi i Holland. Belgien körde vi rakt igenom. Nu var det fullt på första campingen, men på nästa camping fick vi plats, det var näst sista platsen. En fin camping nära havet. Ser ut som om alla holländare är ute denna påskhelg.

Det är varmt och soligt 29 grader, så jag förstår att folk är ute och rör på sig.

Vilken lycka att får uppleva alla dessa platser och människor som kommer i vår väg.

Idag har vi cyklat på den finaste strandpromenaden på vår resa. Vi ligger på en camping intill havet. I dag cyklade vi på strandpromenaden i 1,2 mil, och la oss på en strand längst bort på cykelbanan. Tillbaka till bilen och grillade filé på vår nya grill. Underbart gott.

Påskdagen – lördag tar bort klossarna och startade färden mot norra udden av Holland, genom tulpanfälten som var helt enorma. Måste ses!

Man tror inte detta är sant, det är tulpaner. Ni som inte har varit i Holland. Åk dit!
Vi åkte utefter kanaler där folk bodde och satt med fötterna i kanalen. Så mycket blommor har jag inte sett på en och samma gång. Vi står på en ställplats intill tulpanfälten.
Ett måste är ju att besöka Keukenhof och den fina utställningen av tulpaner, så även vi.

Ögongodis!

Detta är bara en bråkdel av vad vi upplevde under vår vandring i Keukenhof.

Vi avslutade dagen med att plocka tulpaner. Det fanns ett självplock som jag bara måste plocka ett fång. Det gjorde jag för en 1-2 euro. Helt underbart.

Efter självplockningen så fortsatte resan till en ny ställplats.

Vi gjorde halt på en ställplats hos en tjej som hade en fin uppställning. Där stod vi över natten med utsikt över tulpanfälten.

Annandag påsk – måndag. Idag flyttade vi oss igen. Vi åkte över vägar och kanaler, att Holland var så vackert visste vi inte.  Över en bro som var ca 3 mil – bro eller bro. Det var uppdämmt, det gick får och betade. Slussar, broar, akvedukter och kanaler. Det var mycket att ta till sig. Nu ligger vi intill båthamnen på gräs tillsammans med 8 andra bilar.

Cyklade in till kanalen och tog en öl och macka. Stolarna stod 1 meter från kanalen.

Tisdagen packade och duschade vi och åkte mot nya mål. Vi åkte motorvägen till Oldenburg via Groningen. Nu ligger vi intill kanalen tillsammans med 3 andra bilar. Vi ligger 3 m från kanalkanten. Hade lite svårt att sova p g a kanten.

I morgon blir det golfbanan i Lüneburg, där vi tänkte ta en golfrunda.

Onsdagen åkte vi till golfbanan och tittade. En fin bana ser det ut att vara. Väldigt fint i klubbhuset och i omklädningsrummen. Ser väldigt skottskt ut, med sina rutiga mönster. Vi åkte till en ställplats norrut till floden Elbe där fanns ställplats. Vi var 5 bilar som gjorde sällskap. Vi hade bokat golftid till 14.00 dagen därpå. Väderprognosen säger regn!!!

Det blev ingen golf idag – torsdag. Väderprognosen sa att det skulle bli regn och då vill jag inte gå ut. Så vi fortsatte vår resa norrut mot Hamburg och färjan. Vi stannade till på Citti där vi gjorde våra sista inköp.

Vi bestämde att vi skulle boka om våra biljetter till morgonen därpå, det fanns plats så vi styrde bilen mot Travemünde där det finns en ställplats nära färjeläget.  Färjan går 16,45 i morgon, så det blir sovmorgon igen. Vi har fått lite andra vanor, t ex sover lite längre på mornarna. Gott ingen tid att passa längre.

Idag sov vi till 10,00 – fredag ingen brådska här inte. Färjan går inte förrrän 16,45 och vi skall var där 15,45. Det tar en timma att åka till färjeläget.

Vi gjorde oss i ordning och åt en lätt lunch för att ev. äta middag på färjan. Nu blev det ingen middag eftersom de slutar servera kl 18,00. Så vi åt en gulashsoppa med ett glas vin på kvällen. Så gick vi upp och bastade och duschade, innan det var dags att köra av och åka till ställplatsen och då var kl 00,45. Det fanns en ställplats inte långt från färjeläget. Det var fler än vi som tänkte likadant. Vi blev till slut 6 bilar som övernattade där.

Det blev slafen direkt.

Nu vaknar vi upp i gamla Svedala och det är lördag. Vi kom iväg från ställplatsen i Trelleborg vid lunchtid och åkte vidare mot Malmö, där vi skulle göra en del inköp bl a nät och router.

När inköpen var gjorda åkte vi till Limhamns camping, där vi övernattade och då hade vi varit borta i 7 månader.

SAMMANFATTNING:

Jaa, nu skall resan sammanfattas, med allt vad det innebär. Många frågor som skall besvaras och ta ställning till. Resan har bestått av 1,190 mil genom Tyskland, Portugal, Spanien  och tillbaka upp genom Europa.

En resa att minnas, så mycket folk som vi träffat och som vi skall träffa i Sverige. Människor som har varit ute i 5-10 år och fortsätter att åka år från år.

Då måste det vara något speciellt. Tack alla Ni som har läst och kommenterat och följt oss på vår resa! Att skriva och beskriva alla platser och upplevelser har varit ett nöje under vår resa. Nu kanske vi ses på riktigt!

Ulla har knackat och på tangentbordet samt fotat- maken Torgny har bidragit med minnet!

Hoppas vi ses och hörs till hösten – när det är dags att dra söderut igen!

Ulla & Torgny på äventyr

One thought on “Frankrike – Holland – Sverige

1. Välkomna hem till (det kalla) Sverige. Hörde att ni träffat på dottern i Obelink. Är ni i närheten såkan ni väl titta in, vi har ju ert telefonkort.