Barcelona – Roses

Måndagen 11 april – söndagen 17 april – fint väder

Idag måndag lämnade vi vår camping och den fina anläggningen, för att åka mot Barcelona. Vi åkte via Miami Playa, Tarragona och Sitges.

Först tänkte vi inte åka in i Barcelona, eftersom många hade sagt att rånrisken var stor och att det var svårt att köra husbil. Men jag har varit i Barcelona och tyckte att Torgny också skulle få uppleva den, för det är en väldig fin stad. Så vi bestämde att åka och ta en titt på staden.

Vi hittade en parkering mitt i staden där det stod en del bilar, bussar, långtradare samt några husbilar. Parkeringen var bevakad med vakt och bommar. Så vi körde in och betalade 30 euro/natt.

I morgon blir det sightsing i Barcelona. Tidigt i säng!

Klockan var ställd på 08,00 för idag tisdag skulle vi göra Barcelona.

Vi löste kort på de röda bussarna, som åker i flera rundturer runt staden. Dessa bussar finns i många andra storstäder. Vi har åkt dessa bussar i andra storstäder och tycker det är ett bra sätt att få se så mycket som möjligt på kort tid.

Vi åkte två turer den blå och den röda. Detta tog hela dagen, vi började kl 10,00 och var tillbaka till bilen kl 19,00.

Vi gick en promenad på Ramblan och  tog en tur i saluhallen som var helt fantastisk.

När vi kom tillbaka till bilen, så var där en svensk turistbuss från Bohuslän. Chauffören kom med mat som hade blivit över från en Tapas utflykt, han kom in och överlämnade två kassar mat. Underbart eftersom vi var trötta och inte orkade laga någon mat.

Tack så mycket Mattias för omtanken!

Somnade av ren utmattning med så många intryck.

Jag skulle kunna göra en hel sida med bara Barcalona, en stad som alla borde besöka någon gång.

Onsdagen lämnade vi Barca och åkte kustvägen norrut. Vi passerade Mataró, Caleua.

Stannade och åt lunch i Caleua, passade på att handla lite på Carrefour. Fortsatte mot Blanes. Åkte ner till hamnen och tittade, sedan körde vi och ställde oss på en grusplan tillsammans med ca 10 andra bilar. Intill låg en Pretanca bana som var välbesökt.

I morgon åker vi mot Roses och våra golfvänner. Satt och gjorde sex stycken påskkort att skicka till nära och kära i Svedala.

På torsdagen plockade vi bort klossarna och styrde kosan mot Roses och golfbanorna.

Kustvägen upp till Roses var en upplevelse med fin utsikt och många utrop och många kort. Att stanna är inte att tänka på. Det går inte att stanna på alla ställen som man skulle vilja.

Vi kom fram ca 12,30 och åkte till golfbanan Peralada och kom precis lagom för att se när de kom till hål 10. Många kramar och utrop….. att vi var där, ”hur visste vi det” ”vad gör Ni här”.

Kärt återseende med ett helt busslass från hemmaklubben. Kvällen avslutades på en italensk restaurang. Kul att träffa alla igen.

Idag fredag har golfarna fridag. En del gick till stranden,  andra spelade golf, andra bara slappade. Själva tog vi ner vår cyklar och tog en cykeltur utefter strandpromenaden. Där mötte vi gänget som vi tog en lunch ihop med.

Efter prisutdelning blev det middag, prisutdelning och drink i baren. Kvällen avslutades med dans och underhållning av några fransmän med resp. De var till åren kommen, men dansade till sista dansen så länge som orkestern spelade.

Helt otroligt.

Lördagen åkte vi och handlade, köpte gas och åkte till Torremirona Golf, där gänget skulle spela idag. Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och träffade några vänner på rummet, där det bjöds på allehanda drycker. Återigen avslutades kvällen med dans och drink i baren.

Söndag är det marknad i Roses, och vi åkte dit, och golfarna åkte till Peralada. Efter marknaden fortsatte vi  vår resa norrut. Vi sa hej till våra vänner.