Festvecka

Måndagen 21 mars – söndagen 27 mars – soligt ca 23 grader

Måndagen stannar vi kvar i Playa del Pinet tillsammans med 4 andra svenska bilar, som vi haft mycket roligt och trevligt ihop med. En lugn kväll tillsammans med TV:n.

I dag åkte våra vänner norröver till Benidorm. Vi hoppas vi ses längre upp efter kusten.

Tisdagen tillbringar vi i solstolar i väntan på kvällen, då vi skall åka upp till Rojales och träffa vänner som bor här halvårsvis.

Vi åker upp med våra bilar och parkerar utanför på gatan. Värdinnan tar emot oss  och önskar oss välkommen med drinkar.

Ovanstående konstverk är gjord av mosaik och tillhör värdparet……….tjusigt och orginellt.

En fin kväll som avslutades med lite duggregn när vi gick ner till våra husbilar.

Senare på natten smattrade regnet som trummpinnar på taket, men vi sov gott.

Värdparet skulle ut och spela golf morgonen därpå, vi kunde sova och ligga och lyssna på smattret.

Onsdagens morgon gjorde vi oss i ordning för att åka till campingen Florantilles där vi skulle hämta post som var beställd från Sverige. Lyckan var fullkomlig, post fanns att hämta. Lite tidningar samt lite annat smått och gott. Sedan till kinaaffären för att inhandla led-lampor som maken sedan monterade, och det blev jättefint.

Tillbaka till Playa de Pinet. På vägen stannade vi för att plocka några citroner, eftersom våra var slut. Behövde några till drinken.

I morgon åker vi till en bodega och där skall vi äta tapas tillsammans med några andra vänner från Sverige.

Torsdagen.…marknad………..denna gång i urbanizationen innåt landet en bit. Det blev lite grönsaker och en öl. Men det är trevligt med alla människor och alla stånd från olika kulturer. Jag har köpt skivor av ”Indianerna” från Paraguay, och lyssnar på den nästan varje dag. Underbar musik.

På em cyklade vi till bodegan där de övriga väntade. Vi blev 12 personer som åt och drack i några timmar.

Dessa tunnor innhåller vin som vi fick gå och fylla på efterhand vi hade druckit ur våra glas.

Notan blev en överraskning, i positiv bemärkelse………….

Hur många glas har Du hämtat? frågade servitrisen…………..

ärlighet varar längst, eller hur?

Med lyse på cykeln blev hemresan angenäm. Jag först, maken strax bakom……..är Du med?    Och det är han, en härlig kväll. God mat, trevligt sällskap och goda viner.

I dag fredag blev åter ett besök till kina affären, flera ledlampor att montera. Denna gång skulle de monteras i sovdelen. Eftermiddagen tillbringar vi i solstolarna på stranden i La Marina – Playa de Pinet.

Marknader i all ära men de är likadana nästan överallt. Men det finns undantag. I dag lördag skulle vi handla, tömma och fylla vatten samt åka till en ny ställplats.

Fick tips om en ställplats några km från kusten. Vi åkte dit och blev insläppta via en grind.

En dam mötte oss, hon var liten, något mindre än mig. Med andra ord en dvärg. Hennes man var något längre, men ojoj så trevliga dessa människor var. Vi blev tillfrågade om vi ville följa med till marknaden i Guardamar dagen därpå. I utflykten ingick också ett besök på en kinarestaurang. De bjöd in alla på ställplatsen. Vi tackade ja, bilen skulle avgå 09,45 nästa dag.

Frågade samtidigt om det fanns möjlighet att tvätta. Jaa, det fanns det. Jag gjorde i ordning tvättpåsen, gick bort till den lilla damen som tog påsen och försvann. Efter några timmar kommer hon tillbaka med ren och vikt tvätt. Det är service………..ställer fram klockan 1 timma innan vi somnar.

Vi hade ställt klockan på 08,00 ……..vi  ställer sällan klockan  numera. Upp och hoppa! Idag söndag skulle vi åter gå på marknad. I dag är det Guardamar, och det är nog den största marknaden i detta område. Vi stuvades in i bilen, 8 personer (inga bilbälten här inte) och som han körde, jag skulle kalla det husbilsrally. Vi var de enda som inte var tyskar.

Vi fick information om att vara vid bilen två timmar senare dvs 12.00, därefter skulle vi till restaurangen.  När vi kom till resturangen var där dukat ett runt bord med välkomstsnaps på bordet. Förrätt, varmrätt, efterrätt, snaps, vin 1 fl/par, doggybag samt en flaska vin att ta med hem. Notan slutade på 6 euro/pers  ………….Tror Ni på mig? Det skall Ni göra för detta är dagens sanning. Inte nog med det. Resan som var ca 2 mil t/r kostade 1 euro/pers…. alltså 2 euro.

Dessa bilder uppenbarade sig när servitören fyllde våra snapsglas. En man och kvinna för respektive kön.

På kvällen knackade de på dörren och där stod den lilla damen och undrade om vi ville komma och dricka kaffe dagen därpå, eftersom hennes man fyllde år. Och det ville vi, så kl 15,30 var vi välkomna.

Den här killen var också bjuden. Han heter Lycky och är 11 år.

Sicken vecka det har varit. Det blev långa utlägg denna gång, men det har hänt en hel del.

Nu går jag och lägger mig!

God Natt & Sov Gott

2 thoughts on “Festvecka

1. Åh….ni verkar ha haft en underbar vecka. Vi har inte träffat några svenskar på flera veckor. Bara som hastigast i Hondarriba ett par som var samtidigt på ”sommarstället”.Just nu befinner vi oss på stpl nedanför La Mont St Michael. Vädret kan vi inte klaga på har faktiskt varit riktigt bra. Räknar med att vara i Holland senast på torsdag den 7. Ha det gått.
    Maggan och Ingemar

2. Hej ! Ser att ni har det bara bra. Varmt och gott. Här brottas vi fortfarande med senvintern. Detta är söndagmorron kl 3 april kl 06.11. Temperaturen ligger på runt + 2.9.
    Har sovit lite dåligt så det är bara att stiga upp, fixa kaffe med tilltugg. Så då är hjärnan igång igen. Här händer det inte mycket, så det finns inget att skriva om. Jag förstår att du tycker att jag är slö som inte hör av mej.
    Vi mår bara bra, pojkarna och hela bunten. Nu väntar jag abara på att snön ska tina bort så att jag kan ta mej fram till bron i Ekträsk.

Ha det gott och kramar till Er båda//Gerd