Tillbaka till Torrox

Tisdagen 15 februari – fredag 18 februari –  blåsigt och soligt

Tisdagen var jag inne hela dagen. Det var så blåsigt att man knappt kunde stå upprätt. Vi står kvar i Almerimar och hamnen.

I natt var vi tvungna att gå upp för att flytta på bilen, eftersom det gungade så det gick inte att sova. Vi somnade fram emot morgon kvisten.

Jag satt nästan hela dagen och tillverkade kort för att ha längre fram i vår. Det är ett tidsfördriv när det regnar och när man som idag, inte har lust att gå ut.

Onsdagen åkte vi från hamnen i Almerimar till Torrox,  för att träffa våra vänner från Olhão. På kvällen gick vi till puben och åt honungsglaserade revben, som vi hade ätit vid ett tidigare tillfälle, och som vi visste vara väldigt goda. En trevlig kväll i goda vänners lag. Kvällen blev sen’.

Torsdagen är det marknadsdag i Torre del Mar, och det innebar att vi satte oss i vår bil och åkte till marknaden. Det blev frukt och grönt som sig bör.

Några smycken också………..

Kvällen avslutades med middag hos våra kompisar från Olhão.

Fredagen lämnade vi Torrox och åkte till Nerja för att träffa ytterligare vänner från Sverige, som flugit ner och skall stanna i 2 veckor. Vi möttes vid Europa balkongen och tog en öl. Därefter åkte de hem, och efter ca en timme blev vi hämtade för att se var de

bodde, och för att ta en drink innan vi skulle gå ut.

Barnbarnet Erika 9 år, gick runt i trädgården och fotograferade med min kamera. Det blev både blommor och tilltugg,

bra jobbat Erika!

Trånga gator och backigt, inga cykelvägar precis. Men mycket vackert med mycket grönt och många blommor, innan vi kom fram till huset där de bodde.

Sedan tillbaka till husbilen för ombyte till kvällens middag. Vi träffades vid bilen och gick till restaurangen förbi Europa balkongen och fortsatte till en restaurang som de hade varit på tidigare.

Vi stekte oxfilé på en glödhet sten på bordet, så var och en fick sitt kött som den ville.

Åter en trevlig kväll häre nere på solkusten.

Tack för att Ni ringde och ville träffa oss!  Vi ses när vi kommer hem!

Tillbaka till husbilen och en natt med god sömn.

lördagen sov vi länge och tog det lugnt. När vi var färdiga tog vi en promenad in till centrum för att än en gång titta på staden Nerja, som är en mycket fin stad. Vi mötte en del svenskar som åkt buss ner och som skulle komma tillbaka och då skulle de stanna mycket längre för att hinna se mer av staden.

Vid lunchtid åkte vi upp i bergen mot Frigiliana. Vägen upp var krokig och slingrig, trodde vid flera tillfällen att vi kanske måste vända……..men var? Men när vi väl var framme så var det värt mödan och lite rädsla. Höjden var drygt 400 m. På torget mötte vi ytterligare svenskar som hade lägenhet här. De undrade hur vi hade vågat köra upp hit.

Efter Frigiliana åkte vi ner till Torrox. Vägen var om än värre än vägen upp. Men det är en fin och asfalterad väg, fastän den kan vara smal så sina ställen. Vi mötte en buss och det blev lite knivigt, men med lite backande och knixande så fixa vi (Torgny) det.

När vi kom ner till Torrox så var våra vänner kvar från Olhão och nu hade det blivit ännu fler bilar. Så här många bilar har det inte varit på länge, men det är helg och i går fredag var det uppträdande på puben, och det drar nog en del. Vi är 7 svenska bilar av 17, så det blir mycket snack och cyklande tillsammans.

Underbart …………….

Det blev lite solande på em. Det skall bli fint väder i några dagar så vi passar på att ligga stilla. Nu börjar det bli lite varmare, fast vinden är fortfarande kall.

Nu är det dags att gå in till puben, där de övriga är!

¡Buen provecho – Smaklig måltid!