Solkusten – regn

Måndagen 13 december – lördagen 18 december

Åkte till Villa Antonio där vi tog en promenad för att posta mina julkort. Det var inte mycket som påminde om att det var jul. Ingen Lucia här inte.

Därefter åkte vi till Casto Marim, där vi övernattade för att åka vidare till golfbanan dagen därpå.

Idag skulle det bli golf. Vi åkte till en bana som låg en bit österut, alltså en bit in i Spanien, i närheten av  Nuevo Portil. Banan heter La Monacilla och är en bana som sägs skall bli mästerskapsbana, vad det lider. Spelade skapligt fastän jag inte har spelat mer än en gång sedan oktober månad.

Efter golfen bar det iväg till Sevilla och Ikea. Där snurrade vi runt ett tag, det är en stor stad, men till slut hittade vi en bevakad parkering mitt i Sevilla som vi övernattade på.

Till Ikea – där gick vi runt i ett par timmar. Vi åt lunch bestående av skinka, rödkål, potatisgratäng och köttbullar, och hör och häpna glögg (visserligen alkoholfri) från Herrljunga Cider. Vad sägs om det? Vi handlade lite ljus och servetter och lite annat smått och gott. Efter denna rundvandring forsatte vi mot husbilsfirman, där fick vi stå över natten, även den var bevakad.

I morgon  åker vi mot Ronda och sedan vidare mot kusten och Marbella.

I dag har Ronda fått besök. En fin stad med mycket historia.

Vi gick runt i staden och tog många kort på denna historiska stad.

Åkte vidare ner till kusten mot Marbella och besökte våra vänner på campingen och fick kaffe med dopp. Efter mycket snack om ditt och datt, så åkte vi ner till standen och till restaurangen Simbad, där vi så många gånger tidigare har ätit lunch och middag. Sjötunga är deras specialitet så blev det även denna gång. Vi hade ringt våra vänner som bor här permanent i Capopino, han sa att han skulle hämta hustrun från frissan, så skulle de komma och möta oss. De kom båda två, vilket återseende!! Vi har inte setts på ett och ett halvt år, så det blev ett kärt möte. Mycket hade även hänt i deras liv, sjukdomar men också kärt besök hos dottern i Canada. Jaa,  jag skulle kunna berätta mycket om det vi talade om den kvällen, men det får bli en annan gång. Det blev en sen’ kväll som avslutades med middag på Simbad, tillsammans med våra vänner. När Mats pratar med kocken i köket, och talar om vad vi skall ha på bordet, då blir det festmåltid, det bästa som köket har att erbjuda.

Tack Carin & Mats för att Ni tog Er tid att äta middag med oss!

Övernattade på restaurangens parkering intill strandkanten. Körde vidare utefter kustvägen österut. Stannade och tittade till huset i Capopino och allt såg bra ut. Fortsatte sedan mot Malaga.
Åkte från camping till camping för att hitta en bra plats att stanna på och fira jul och nyår.  Till slut hittade vi en camping i Torre del Mar som ligger ca 4 mil öster om Malaga. Här f
inns ett gäng svenskar, så vi är inte ensamma.
Nu skall vi installera oss med ljus och tomtar så vi får lite julstämmning.  Nu tänder vi vårt 4:e ljus.

Väl mött igen!

2 thoughts on “Solkusten – regn

1. Hej Ulla & Torgny,

Vad helt underbart att få läsa om ert stora äventyr. Vilken livsresa ni är på. Måste säga att det kändes i hela kroppen när ni var i närheten av Malaga och därför inte så långt från Nerja som vi blev förälskade i. Vilka platser ni får se, alla dessa möten..
    Vi njuter med er !
    Skall inte uppehålla mig kring hur det är hemma, men det är vitt, vitt, vitt och vinter..
    Det blir en vit och lugn jul. Det senaste tillskottet i familjen heter Benny och är en bedårande labradorvalp som skall tränas till blind/ledarhund om han visar sig tillräckligt lugn och fin. Det är Niklas och Gabriella som är fodervärdar. På tal om Ikea så spenderar Dan sitt första jobb på Ikea’s badrumsavdelning, kanske inte helt i linje med vad han vill göra men det är cash in…
    Annars mår vi alla bra, vi skall äta lite julmat och mysa med de närmaste i familjen, förhoppningsvis åka lite skidor under ledigheten och fira Nyår med våra vänner i Jönköping.
    Ta nu gott hand om varandra och ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.
    Vi följer er resa på bloggen, snart är det vår och sommar i Sverige igen och kanske hittar ni hem då…eller så inte..
    Många julkramar
    från Lisbeth & Olof

2. Bäste Torgny!
    Vilken brilliant idé att lämna grottekvarnen till ett nytt liv med din Ulla och turer runt i Europa. Det festliga är att även jag tog beslutet att gå i pension den 1 januari 2009. Helt underbart och det är som alla säger som gör detta: varför vänta? Och framör allt fattar jag inte hur jag skulle hinna med ett arbete parallellt med allt annat jag gör. Tror jag anämnde för dig att jag lämnade Ålstensgatan den 1 oktober i år. Ny adress Öregrundsgatan 17 på Gärdet. Julen tillbringar jag med såväl andras barn och barn-barn (läs: barn till min nya dam Tatiana Lewenahupt) som egna barn och barn-barn. Här är f n en bister vinter med temperaturer nedåt minus 15-18 grader i Stockholmområdet.
    Jag hoppas att ni båda får fina jul- och nyårdhelger. Hälsa Henrik och Sonja från mig om ni hälsar på dem. Tror du Henrik är på väg tillbaka till Sverige?
    Och då ni ngn gång framöver har vägarna till Stockholm: lova att ni hör av er.
    Ge Ulla en kram från mig.